Vill sluta vara kär.
26.05.2017
Hej! I snart ett år har jag varit kär i min granne som är gift och VÄLDIGT mycket äldre än mig. Det här är jättejobbigt. Jag vill så gärna bara glömma bort honom, sluta vara kär. Men så fort vi träffas t.ex på gården så kommer känslorna tillbaka. Det värsta är att han ofta är väldigt trevlig mot mig, pratar en stund osv. Och jag kan ju inte riktigt vara oförskämd och bara gå därifrån. Samtidigt som jag inte vill känna något, kommer jag ibland på mig själv med att gå förbi deras garage och hoppas på att han är där.
Be mig inte prata med någon, för det kan jag inte göra. Inte om det här. Anonym.

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.05.2017
Hej Anonym!
Åh, vännen, här kommer glada besked: kärlek är ofta en tillfällig åkomma. Vissa gånger går den över av sig själv, utan att man behöver göra något aktivt för det. Det är det där med tiden, du vet. Andra gånger går den över på ett ögonblick som genom ett trollslag när nästa möjliga objekt för kärlek dyker upp i ens liv. De enda gångerna kärlek brukar hålla i sig är när man matar den. Det kan man göra antingen genom att vara romantisk med personen ifråga, kanske sexuell också, göra upp gemensamma planer och ja, annat man brukar göra i ett parförhållande - när kärleken är besvarad alltså ;) Eller så matar man en obesvarad, till och med olycklig kärlek genom att göra just sådant som att gå förbi hans garage, dagdrömma om honom och upprätthålla kontakten på alla möjliga andra vis.
Vad jag förstår på din fråga så kommer det inte på fråga att din kärlek (förälskelse) till din granne skulle besvaras och ett parförhållande mellan er besannas? Vilka orsaker du har till det spelar stor roll, för om du ändå hoppas på någon chans, någon möjlighet till en kärlekshistoria med er i huvudrollerna, så matar du hoppet. Och det är lika illa som att mata kärleken. Vill du komma över honom, så måste du svälta ut hoppet. Alternativet är att du besluter dig för att njuta av pirret förälskelsen ger och tidsfördrivet dagdrömmarna ger, men ändå inte hoppas på att någonsin kunna konkretisera kärleken. Det är lite riskfyllt och tungt, för som du skriver, så är det jättejobbigt redan att knäppa av och på förälskelseknappen stup i kvarten, och det är ännu kinkigare att kunna hålla sig på rätt sida om hopp-linjen. Att glömma är nästan lättare då.
Lättast skulle det såklart vara om du hittade någon annan att få fjärilar i magen för. Och någon sådan person kommer såklart att dyka upp i ditt liv - det är bara tidpunkten för det som är oklar. Se, vi faller ju för olika människor många gånger under livet,  attraheras av någon vi möter i jobbet eller under fritidsaktiviteten eller till och med i butikskassakön. Det kommer många större och mindre crushs ännu, och det är mycket möjligt att något av dem blir Mannen i ditt liv - men nya crushs kommer att fortsätta dyka upp i ditt liv ändå, hur lycklig du än är med din man. För det är så naturen funkar, vi klickar med vissa personer och de personerna kommer helt randomly in i våra liv under hela livets gång. Frågan är bara sedan vad vi väljer att göra åt det. Är man lycklig i sitt förhållande är sannolikheten störst att man bara tänker "jamen han var väl hot", rodnar lite förtjust och sedan går man vidare utan att göra något som helst åt personen ifråga, för man har ingen orsak att låta känslorna blomma upp till något mer än så.
Skulle det nu inte dyka upp - eller finnas sedan tidigare - någon annan att dagdrömma om just nu, så kanske du ändå är tvungen att försöka svälta ut din pågående förälskelse. Kanske det enda då är att aktivt försöka undvika din granne. Säg att du måste rusa och inte hinner prata nästa gång du ser honom. Gå en omväg runt garaget. Se på romantiska komedier och ät choklad så att ditt sug efter förälskelsefjärilarna i magen stillas något. Gå ut i världen för att ge dig själv chanser att hitta nya objekt för fjärilarna - och sommaren för ju verkligen med sig möjligheter i form av orsaker att ge sig ut i livet. Du behöver alltså inte medvetet söka någon att bli förälskad i (det är ju känt att desperation föder dåliga val), men skapa gärna möjligheter för lite fler av de där framtida möjliga crushen att ramla över dig. Sedan, en vacker dag, kommer du inte att känna fjärilarna i magen just för grannen, för de är alldeles för upptagna av att svärma på annat håll ;) Lycka till!
Hälsar Liselott