Vilse
16.04.2014
Hej, jag är 12 och fyller 13 i maj. Jag har varit tillsammans med en kille i 2 månader och 27 dagar alltså snart tre månader. I början så gillade jag inte han så mycket men när tiden gick så lärde jag känna honom bättre och då har jag gillat han. Och vi har inte gått fram , vi har bara hängt ute som vanliga vänner. Och jag vill att vi ska gå fram inte vara på samma plats men jag vet inte om han vill det?, jag är ganska osäker. Ifall jag ska kyssa honom hur ska jag göra. Vi har lixom bara kramats på sanning eller konka. O det är ju tråkigt... Han är ju oxå lite blyg.. Hur ska jag göra?? :S / 16 april Peris

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
23.04.2014
Hej Peris!
Jo, det finns vissa skeden i ett kärleksföhållande som alltid känns lite knepiga. Att våga ta kontakt och att bli ihop är såklart ett par av de mera kända knepiga skedena, men just att "ta nästa steg" i förhållandet brukar också vara en tröskel som man inte alltid vet hur man ska kunna ta sig över. Men tyvärr brukar det inte finnas några genvägar över de här trösklarna heller. Inget annat brukar hjälpa än att faktiskt våga själv. Våga göra det som måste hända för att man ska kunna slippa vidare. För precis som att ta kontakt i början, så kan man inte vänta på att den andra ska ta första steget, utan man måste våga göra något själv.
Men å andra sidan behöver man inte heller ta ett jätteskutt över tröskeln, som tex att gå direkt på kyssen. Man kan smyga sig krypande över tröskeln genom att tex först sätta sig lite närmare honom än vanligt, kanske luta sig intill honom, kanske be honom värma ens händer, kanske hålla kvar hans hand då. Kanske ge en avskedskram när man ska fara hem, kanske en hej-kram nästa gång man ses, kanske hålla kvar kramen några extra sekunder, kanske en snabb hej-puss... Låta det hela ske med små baby-steps, inte gå pang på rödbetan. För under de där små baby-stepsen, så vågar kanske han också göra mer och mer? Kanske han också blir modigare och tryggare tillsammans med dig och vågar utforska mera? Hoppar man direkt till de mera avancerade grejerna, så hinner man inte vänja sig, inte öva lite på de där före-stegen och känna sig avslappnad och bekväm med situationen.
Men samtidigt ska man också minnas att alla sådana här nervösa och pirriga, viktiga saker alltid känns mycket större och mer skrämmande FÖRE de faktiskt hänt. Det är lite som att gå till tandläkaren - det är inte alls lika farligt sedan som man hade föreställt sig det. Låt inte heller dig avskräckas av prat om att man tex skulle vara tvungen att vänta på "rätt tillfälle" eller att det måste kännas perfekt om det faktiskt är Kärlek. Folk tjatar hela tiden om hur första kyssen kändes, men egentligen borde man kanske se första kyssen mera som första försöket. Vi är alla nybörjare i början, det är inte stor chans att det ska bli alldeles fantastiskt direkt från sekund 1, utan även sådana här saker kräver träning och övning innan det blir bra. Har man för höga förväntingar på det och kräver för mycket av det, så kan man inte annat än att bli besviken. Jo visst är det svårt att låta bli att drömma om alla heta kyssar man kommer att uppleva, speciellt den första med den speciella personen, men som sagt, ha inte så höga förväntingar utan ta det för vad det är.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna