What
09.08.2017
Hej!
Så jag är en flicka som är blyg när jag träffar nya människor.
Men med några så kan jag bli jätte bra kompis jätte snabbt, varför är det så?
Det finns några pojkar som jag som är blyg att prata med, men när jag träffade någon som jag aldrig hade träffat först så när vi började prata så var jag inte alls blyg och det känns det som att jag kännde honom från förr. Kan det vara så att man har "chemistry" med några människor och med andra så inte?
Och med den pojke som jag inte var blyg för så får jag fjärilar i magen när jag tänker på honom (läste om fjärilar i magen när en annan person hade frågat) och vi håller ennu kontakten. Men undrar varför det är så att jag inte alls är blyg med honom och får fjärilar i magen? Bamse

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.08.2017
Hej.
Jag tror absolut att man har olika personkemi med olika människor. Vissa människor får oss att slappna av och känna oss bekväma, och med dem kan det vara lätt att tala fast man inte känner varandra, medan andra kan man ha varit bekant med hur länge som helst utan att det "lossnar". Jag tror att det helt enkelt handlar om vilken typ av kemi man har med olika människor.
Därför är det inte heller svårt att föreställa sig att de personer man känner fjärilar i magen av är såna människor som man upplever kemi med. Alltid behöver ju inte kemin vara sexuell eller romantisk, det kan också vara på ett helt vänskapligt plan. Jag kan inte beskriva vad kemin handlar om för det vet jag inte, och jag är inte säker på att det finns någon alls som vet det. Kanske man delvis tilltalas av hur personen ser ut, men säkert också alla småsaker som gester och ordval då man diskuterar. ibland talas det också om att vi människor, precis som många djur, påverkas av hur andra människor doftar - även om det inte är på ett medvetet plan. D.v.s. att vi delvis väljer våra partners utgående från hur personen doftar.
Ibland använder människor ordet "blyg" som att det skulle vara en negativ egenskap, men speciellt med tanke på det du skriver så tycker jag inte att du behöver definiera dig själv som blyg eller inte - man har helt enkelt inte kemi med alla människor och det behöver man ju inte nödvändigtvis tolka som ett problem.
Njut av att känna dig avslappnad med de människor det känns naturligt att umgås med.
Kram
Tessi