Yolo
20.05.2014
Moi! Oon 14 vuotias tyttö. Mulla on tosi huono itsetunto. Mun mielestä mä oon ihan sairaan läski ja ruma... Oon malli ja kaikki sanoo että oon tosi laiha ja harvinaisen kaunis. Mutta silti en itse pidä minusta. Okei... Jos minä en pidä minusta kuinka joku muu voisi muka pitää???? Olen ihastunut yhteen poikaan. Se käy lukiota viereisessä koulussa (10 metriä yläasteenrakennukselta). Ja me ollaan tehty kialareita (suudellu) ainaki 5 kertaa yhessä diskossa. Sitä ennen ja sen jälleen me ollaan viestitelty silloin tällöin... Joskus se on alottanu joskus mä oon. Mut kuitenki... Se lähetti mulle viimeks yli kuukausi sitten ja mä en oo lähettäny sille enää mitään sen "juttutuokion" jälkeen, joska luulen että hän pitää mua aivan rumana, läskinä, liian pitkänä, UJONA, hiljaiselta, ärsyttävältä pikkutytöltä. Viime viikonloppuna olin myös yhdessä diskossa ja hän oli sielä kans... Me ei oltu pikeen paljon toistrmme kaa mut voin kertoo mitä se mulle sano : aa moii!! Ai säki oot täällä??!!??!! Niin siis tuliks sillä toisella bussila, ja mä vaan joo moii!! Joo tulin. Sitten me vaan hymyiltiin ja nauureskeltiin toisillemme. Me sanottiin : hei!! Kaksi kertaa diskossa kun me nähtiin ja mä menin mun parhaan kaverin kaa meidän kavereitten autoon jotka olivat poikia. Sinne tuli vähä myöhemmin mun ihastus ja me tehtiin kialareita varmaan 10 min!! Sen jälkeen se sano menevänsa pissalle eikä tullu takas. Mutta ei hän ollutkaan väittämyt että hän tulis... Kuitenki... Mun toiseksi paras kaveri meni toisella bussilla ja myös minun ihastuksdni. He jakoivat yhden finlandia juoman. Hän myös sanoi minulle kaikkea pahaa ihastuksestani koko illan. Olin vähän kännissä elikkä en tajunnut kaikkea. Mutta hän väitti että hän "dissas" (jätti) (ei ollut mun kaa sielä paljon) hän sanoi kans että hän tuli vain minun luokseni tekemään kielareita nuken kanssa ja sitten jätti minut. Ihastuksellani oli vain 1 kaveri mukanansa ja ymmärrän täysin miksi hän ei jättänyt kaveriaan yksin!! Paras kaverini sanoi ettei se lainkaan ollut niin, hän sanoi että hän aina hymyili minulle ja oli kiltisti. Minusta vähän tuntuu että toiseksi paras kaverini on ihastunut minun ihastukseeni. Koska hän teki kaikkensa että en näkisi&puhuisi sen kanssa. Ja hän vielä koulussa oli muka tosi cool kun kertoi minulle heidän yhteisestä juomasta! Hän on tosi lyhyt&paksu ja aika ruma ja epäaito niin en missään nimessä luulisi että ihastukseni alkaisi olemaan hänen kanssaan mutta silti se vituttaa! Mitä minä teen ihastukseni kanssa? Tekstaanko sille vai mitä teen? Enkai minä skämmer ut mig jos mä textaan sille? :'( kun kuitenki silloin ku me tekstailtiin hän sanoi että olen kaunis, hienot hiukset, sovin tosi hyvin malliksi, minulla on hyvä vartalo... Hän sanoi myös että hän on kiinnostunut minusta..:Mutta siitähän on jo yli kuukausi!!!!!! Mitä minä teen? Telstaanko hänelle vai? Ja jos niin niin mitä? Yolo

Nuorisotiedottajat Lena ja Liselott svarar
22.05.2014
Hei Yolo!
Hyvä, että olet itse tiedostanut itsetunto-ongelmasi. Muiden on ehkä vaikea ymmärtää, että myös sinulla, joka heidän silmissään ehkä näyttää tosi hyvältä, olisi ongelmia itsetunnon kanssa. Itsetunto-ongelmat eivät kuitenkaan katso ulkonäköä tai muitakaan ominaisuuksia, kuka tahansa voi kärsiä niistä. Hyvä puoli tässä on kuitenkin se, että itsetunto-ongelmat voi myös parantaa! Se on tietoinen valinta ja se vaatii kovaa työtä ja aikaa, mutta jokainen voi onnistua siinä jos vain haluaa. Olemme koonneet kokonaiset sivut täyteen keinoja, joilla voit päästä itsetunto-ongelmiesi yli - lue lisää tästä ja aloita työ kohti itsesi hyväksymistä ja arvostamista juuri sellasena kuin sinä nyt olet.
Kerrot, että olet viestitellyt tietyn pojan kanssa, mutta itsetunto-ongelmasi estävät sinua ottamasta häneen yhteyttä. Sanot kuitenkin, että olet aiemmin ottanut häneen yhteyttä, mitä viime kerran juttutuokiossa tapahtui, mikä sai sinut epäröimään häneen yhteyttä ottamista? Vai oletko vain odottanut ja toivonut, että hän olisi se, joka tekisi aloitteen? Valitettavasti se ei aina mene niin, että toinen olisi se rohkea ja itse pääsisi helpolla - jos haluaa jotain tai jonkun, joutuu sitä usein laittamaan itsensä likoon ja uskaltaa laittaa itsensä alttiiksi myös torjutuksi tulemiselle. Huono itsetuntosi on varmasti osasyy siihen, ettet ole uskaltanut ottaa häneen yhteyttä, mutta jos todella olet kiinnostunut hänestä, pitää sinun haastaa itsesi ja uskaltaa! Ja emme usko, että sinun tarvitsee nolostella - tuskin hän alunperin olisi ottanut sinuun yhteyttä tai vastaillut viesteihisi, jos hän ei jollain tapaa pitäisi sinua kiinnostavana ja haluaisi olla tekemisissä sinun kanssaan.
Se, että hän ei tullut takaisin autolle diskossa ollessanne, ei välttämättä tarkoita mitään erikoista. Ehkä hän ei tosiaan halunnut jättää kaveriaan yksin tai ehkä myös hän oli kännissä, eikä enää vessakäynnin jälkeen muistanut, mihin hänen pitikään mennä. Sinun ei kannata lukea liikaa tilanteeseen, sillä siihen voi olla monia syitä, eikä se ole edes niin tärkeää kuin se, että hänhän kuitenkin huomioi sinut ennen sitä.
Voi hyvin olla, että 2.paras kaverisi on kiinnostunut kyseisestä pojasta, mutta voi myös olla, että hän itse nautti huomiosta ja halusi tehdä sinut mustasukkaiseksi. Voihan olla, että juuri tällä kaverilla on myös huono itsetunto ja hän halusi pönkittää omaa itsetuntoansa tekemällä sinut epävarmaksi. Tietääkö kaverisi, että sinä olet kiinnostunut ja ihastunut tähän poikaan? Ehkä voisit puhua asiasta hänelle ja kysyä onko hänellä tunteita ihastustasi kohtaan?
Haluamme kuitenkin sanoa, että ulkonäöllä ei loppujen lopuksi ole mitään merkitystä siihen, kenestä joku ihminen kiinnostuu ja kehen hän ihastuu. Älä siis tuomitse kaveriasi vain ulkonäön perusteella vain siksi, että olet häneen pettynyt ja sinua hämmentää. Ethän haluaisi, että sinun kaverisi puhuisivat sinusta tuohon sävyyn?
No mielestämme sinun kuitenkin kannattaa ottaa poikaan yhteyttä, jos todella olet ihastunut häneen. Sinun pitää päättää, haluatko että että jutustanne kehkeytyisi jotain. Jos päätät, että haluat sitä, ei sinun kannata odottaa, että jotain tapahtuisi - ryhdy itse toimeen niin sinun ei tarvitse murehtia ja miettiä asiaa. Pohtimalla ja jossittelemalla yhteyden ottamisen kynnys vain kasvaa ja siitä tulee vain vaikeampaa.
Tekstaa siis hänelle, mitä siitä vaikka viimeisestä tekstaristasi olisi yli kuukausi - näithän hänet kuitenkin viikonloppuna ja suutelit häntä! Kysy vaikka "onko hän toipunut viikonlopusta" tai yksinkertaisesti vain "miten menee" tai jotain muuta vastaavaa, ei sen tarvitse olla mitään sen vaikeampaa.
Tsemppiä!
Terveisin nuorisotiedottajat Lena ja Liselott