Konstig mens hjälp
01.11.2017
Hej att förra mensen jag hade så var det typ bara klumpar i mensen? Och när jag stiger upp på morgonen så kommer det ut som en enda stor mens klump är jätte rädd att något är fel :( har också mens två gånger per månad om man vill börja med p piller ska man först fråga skolhälsovårdare eller förälder?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.11.2017
Hej.
Du behöver inte oroa dig. Mensblodet är inte riktigt likadant som blodet du har i dina blodådror, utan består av blod blandat med delar av slemhinnan som byggs upp i livmodern. Så det är inte alls konstigt om det finns klumpar eller trådar med i mensblodet. Under natten då du mestadels ligger stilla så hinner också mensblodet levra sig lite, så då kan det bli större klumpar, precis som i ditt fall. Mensens färg kan variera dels från dag till dag och från blödning till blödning.
Jag förstår om det känns krångligt att blöda flera gånger i månaden. Jag tror att det kommer att ordna upp sig med tiden, eftersom det är helt normalt att mensen är oregelbunden då man ännu är i puberteten. Men om du känner att du vill börja med p-piller så kan det också vara en lösning. P-piller får du via preventivrådgivningen (barn - och mödrarådgivningen) i din kommun. Dina föräldrar måste inte veta om att du börjar med p-piller om du inte vill det, men det är ju inte heller någonting du behöver skämmas över. Många tjejer äter piller för att få mer regelbunden mens eller för att ha mindre blödningar och mensvärk.
Om du är osäker på vart du skall ta kontakt så kan du börja med att tala med din skolhälsovårdare så kan hon ge dig kontaktuppgifter, ibalnd kan också skolläkaren påbörja p-piller, men det varierar lite beroende på vilken kommun man bor i.
Kram
Tessi