Konstiga tankar
13.12.2014
Hej! Jag mår rätt så dåligt, har mycket ångest på grund av att jag är så ensam och det känns som ingen riktigt bryr sig.. På senaste tiden har jag tänkt jättemycket på självmord. Jag vill inte alls dö, men tankarna skrämmer mig ändå, tänk om det blir så dåligt att jag vill dö? Jag tänker ofta på hur det skulle gå till om jag skulle hänga mig själv, var jag skulle göra det och hur. Jag tänker också ofta på att skära mig själv, har bara gjort det några gånger och inte ordentligt då heller. Så tänker jag också att jag på nå sätt har lust att ställa mig framför ett tåg och att det bara skulle köra över mig. Men jag vill ändå inte dö, så jag skulle inte göra det, inte just nu i alla fall. Typ varje dag tänker jag på självmord och hur det skulle vara om jag skulle dö. Det skrämmer mig. Är det helt normalt då man mår dåligt eller? AR

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi svarar
15.12.2014
Hej!
Tack för din fråga. Vi har skickat den till den nationella ungdomsportalen Ungdomsliv.fi - Nuortenelämä.fi som vi samarbetar med. Deras experter och ungdomsinformatörer kommer att svara på din fråga. Svaret kommer att finnas här under din fråga så fort vi fått det. Både din fråga och svaret kommer att synas både här på Decibels Våga fråga och på Ungdomsliv.fi:s sida Frågor.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
PS! Oj vännen! <3 :( Vi tänker på dig och skickar en gigantiskt stor styrkekram!!! /Liselott och Sanna
Hej,
Tack för din meddelande. Det var tråkigt att läsa att du mår dåligt. Har du pratat med någon hittills om din mående eller om dina tankar?
Människor kan ha självmordstankar någon gång i sitt liv. Önskan att få hjälp är oftast så stor att tankarna av övergången till handling är mycket sällsynt.
Du skrev att du är skrämd och också att du vill inte dö. Du skrev att du är ensam och ingen bryr sig om dig. I din situation behöver du sakkunning hjälp, du kan inte lösa din situation ensam.
Kontakta Ungdomsstation Klaara (http://klaara.vaasa.fi/sv , tfn. 06 - 325 2850). Den är öppen för alla mellan 13 och 24 år. På Klaara kan du tala konfidentiellt med social- och hälsovårdspersonal om ALLT som bekymrar dig.
Hoppas att du söker hjälp i din situation. Det är ingenting att skämmas. Flere människor behöver i något skede i sitt liv utomstående hjälp. Sköt om dig och bli inte ensam med dina tankar.
Hoppas att allt klarar sig och du får hjälp.
Mika - Ungdomsliv.fi