Måla bil?
08.01.2017
Hej! Nu ere så att ja har en dröm om att rust upp en gamal cheva (chevrolet chevelle malibu , 4 dörrars) å ja undrar om ni vet nå om hu myki e sku kost att reparer rostin å mål hela bilen?
Tacksamm fö svar :) Chevatjejen

Ungdomsinformatören Sanna svarar
11.01.2017
Hejsan, jaaaa, det var inget litet projekt du tänkt dig. Fast nu vet jag ju inte hur gammal och i vilket skick bilen är som du tänkt fixa till. Jag ringde en kompis som har en verkstad med tillhörande målerisida och han svarade så här:
Gamla bilar är oftast målade med en cellulosa färg som inte går att måla över utan man måste slipa bort all måfärg på hela bilen, även inne i dörrar mm. För att kunna få ett bra resultat med nya målfärgen ska man ha plåtrena ytor. Detta och sen att fixa eventuell rost och måla går nog säkert på ca 15.000€, med andra ord, det är en mycket dyr historia. Folk som fixar upp gamla bilar sätter ofta uppemot 2000 arbetstimmar på jobbet, då skruvar de och slipar mm själv. Det är inget omöjligt projekt, folk gör ju det nog, men det blir ofta mycket dyrt och kräver massor med jobb.
Inte det mest positiva svaret men det går ju alltid att kolla med någon som målar bilar och har verkstad om du vill.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna