Mina bröst gör ont
07.08.2017
Hej! Ett av mina bröst är svullet och gör ont, det har gjort ont i några veckor snart, det är jättestort och det andra är litet och man ser stor skillnad på dem jag vill inte ha en tight tröja för då syns det så bra. Men bröstet gör ont över hela om man klämmer på det och det är hårdare än det andra. Bröstvårtan är också större än det andra. Jag vet att det är normalt att de är olika stora men det ena är mycket större än det andra och gör ont Det värker

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
08.08.2017
Hej.
Jag tror att det du beskriver är helt normalt. Nästan alla tjejer har ett bröst som är större än det andra, och det kan vara så speciellt i puberteten eftersom brösten kan växa i olika takt.
Smärtan i brötet och svullnaden beror sannolikt på att bröstkörtlarna utvecklas. Ofta brukar det kännas som en hård "kaka" precis under bröstvårtan, men ömheten kan kännas i hela bröstet. Jag gissar att det andra bröstet också kommer att börja utvecklas snart och att de då kommer att närma sig varandra ifråga om storlek. Oroa dig inte.
Om situationen fortfarande är likadan om några veckor så kan du gå och tala om saken med din skolhälsovårdare eller med en läkare på hvc. Men det låter helt normalt.
Kram
Tessi