mina inre blygdläppar
21.12.2016
hej. jag har ett problem. Mina inre blygdläppar hänger utanför och jag hatar det. Jag vet att det är normalt och att man inte borde skämmas över det, men jag kan inte sluta tänka på vad alla andra skulle sagt om de fick se dem. Det känns som att ingen kommer att vilja ha sex med mig när jag blir äldre.
Jag undrar om killar vet att tjejers blygdläppar kan hänga utanför? och om de visste skulle de fortfarande bli påtända om de fick se ett par?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.12.2016
Hej,
På de allra flesta tjejer och kvinnor som är eller har varit i puberteten så är de inre blygdläpparna synliga och "hänger utanför" precis som de gör på dig. På småflickor gör de inte det, och inte heller på tjejer som blivit så påverkade av dagens märkliga skönhetsideal att de har opererat sina underliv. Det är en sorglig trend att vi kvinnor tror att för att vi skall duga går med på, och betalar pengar för att omskära våra underliv. Då det oftast är på bekonstnad av att känseln försämras och att vi därav njuter mindre av sex.
Givetvis finns det tjejer som även i vuxen ålder har väldigt små inre blygdläppar, men hos majoriteten av vuxna kvinnor syns de "utanför". Våra underliv ser alla olika ut, precis som våra ansikten. Så bara för att de ser olika ut betyder inte att ett visst utseende är "fel".
Killar som faktiskt vet hur tjejers underliv ser ut irl och inte bara på film vet att det är precis så det skall se ut. Och om det skulle vara så att man får klagomål från sin partner om att någon del ser fel ut så skall man byta partner, inte operera sig.
Oroa dig inte. Du är fin och ser ut precis som det är meningen att du skall göra. Lita på det!
Kram
Tessi