Mycket flytningar
02.11.2021
Hej!
Jag har extremt mycket flytningar, måste använda trosskydd dagligen för att inte känna mig våt. Skulle tro det varit så det senaste året åtminstone, kanske längre. På en månad är det kanske 5 dagar jag inte alls har flytningar, bortsett från när jag har mens. Låter det normalt eller e de nå fel på mig? Har inte lika mycket alla dagar men lite grann åtminstone.
//

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
03.11.2021
Hej,
Det är inte lätt att veta varför du har så rikliga flytningar. Det är förstås individuellt hur mycket flytningar man har, så bara på basen av det du skriver så kan jag inte avgöra om någonting är "fel", men flytningarna kan också påverkas av många saker vi gör.
Det du först och främst kan tänka på är huruvida du har några andra symtom, t.ex. klåda  eller avvikande lukt? Det är möjligt att det beror på någon infektion eller bara på att bakteriefloran eller pH-värdet i slidan är fel.
Slidan fungerar så att det hela tiden produceras fukt så att slemhinnorna skall hållas rena och friska. Och om det då är någonting som är "fel" så produceras det ofta ännu mer för att hålla systemet rent. Men på samma sätt som salivutsöndringen fungerar i munnen så produceras det mer fukt ju effektivare man försöker torka bort det. Så det att du då använder trosskydd hela tiden gör inte nödvändigtvis att det torkar upp fukten utan tvärtom - att slidan producerar ännu mer för att kompensera.
Det man idag vet, men ändå inte alltid riktigt minns är att allting vi gör påverkar våra kroppar. Så valet av underkläder, huruvida man rakar sig eller inte och hur ofta och med vad man tvättar sig i underlivet påverkar också saken. Det du kan tänka på är att aldrig tvätta dig med tvål i underlivet och att försöka ge ditt underliv möjlighet att andas så ofta som möjligt - d.v.s. sov utan trosor och ha inte för tätt sittande kläder hela tiden.
Jag tycker att det bästa skulle vara om du bokade en tid till gynekologisk undersökning bara för att kolla upp att allting ser ut som det ska. De kan vid behov lägga remisser till bakterieodling eller annan provtagning. Det kan också vara lättare för barnmorskan/gynekologen att fundera över vad flytningarna kan bero på eftersom ni tillsammans kan diskutera saken och de kan ställa frågor av dig som eventuellt kan ge svar på vad det beror på.
Det du alltså kan börja med är att kontakta preventivrådgivningen i din hemkommun och be om en tid, så får vi se om ni kommer fram till något.
Kram,
Tessi