När ta test
16.01.2015
Hejhej! :)<3
Har skrivit förut men.
Tog akut p-piller levodonna ca 29 timmar efter, vilket var den 2a januari.
Den 7 fick jag kraftiga blödningar med mycket klumpar i. Kan det vart missfall, mellanblödningar eller mens? Det varade i 8-9 dagar alltså till den 14 ungefär.
När ska jag då ta graviditetstest? kan jag ta det den 24e (3 veckor och 1 dag efter pillret)? :)
Hur vet jag nu när min nästa mens kommer och när jag ska ha ägglossning?
Tack för en underbar sida, kram! <3

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
16.01.2015
Hej! För att besvara dina frågor exakt skulle jag behöva veta hur lång menstruationscykel du har och när du hade din föregående mens. Var 7/1 rätta datumet för din beräknade mensstart?
Jag skulle nog räkna som så (trots att jag inte har svar på frågorna ovan) att räkna dagarna från 7/1 och sen då först ta graviditetstest ifall den mensen är försenad. Ifall du har en menscykel på 28 dagar, vilket är vanligast, så skulle du alltså få mens 4/2. Man kan ju göra graviditetstest snabbt efter det om inte mensen dyker upp.
Den längre och klumppigare blödningen kan ha berott på akut-pillret du tog. Mensen kan vara lite upp och ner i rytmen efteråt.
Ägglossning har man vanligen 12-14 dagar innan mensstarten.
Hoppas det här var till lite hjälp för dej trots att jag inte kunde ge dej exakta svar. Du får gärna använda dej av Kommantarer ifall du vill tillägga och få mera svar!
Sköt om dej!        Med vänlig hälsning,   Annika   barnmorska-hälsovårdare