Orolig över magproblem med p-piller (lös i magen eller diarre?)
30.10.2017
Hej!
Jag äter Dizminelle, och har mens just nu efter uppehållet. Är på andra tabletten på första raden idag.
Jag får väldigt ofta "pregnancy scares" och detta beror på att jag ofta är lös i magen. Jag brukar då gå tillbaka i mitt huvud och tänka "var jag lös i magen för 3 veckor sen 3-4 timmar sen jag tog mitt p-piller?" eller liknande tankar och när jag inte kan svara på dem blir jag väldigt orolig. Det blev väldigt jobbigt den här månaden så köpte två graviditetstest som båda testade negativt. Jag har oskyddat sex nästan varje dag med min partner.
Jag har så svårt för att riktigt förstå skillnaden mellan diarre och att vara lös i magen, vilket också oroar mig väldigt mycket.
Idag är jag som sagt på andra tabletten på första raden och en timme efter jag tagit mitt p-piller skulle jag gå och kissa. Men jag hade lite kramp i magen, och vanligtvis när jag känner att jag behöver gå på toaletten när jag har ont i magen efter jag tagit mitt p-piller brukar jag hålla mig och vänta i 4 timmar. Men eftersom jag bara skulle kissa så gick jag på toa, trots att jag hade lite ont i magen. (Förlåt om jag är för detaljerad) Men när jag kissade så kom det ut lite avföring som jag inte kunde hålla in, och det sved. Mängden avföring som kom ut var otroligt liten, ca 1-2cm och något lös. Innan jag åt mitt p-piller har jag ätit en ordentlig middag, så jag kan väl knappast ha tömt hela magen?
I alla fall, nu har jag ett dilemma igen. Läste att om avföring bränner så betyder det att avföringen passerat snabbt genom tarmkanalen och fortfarande har magsyror i sig. Men eftersom det var så lite, så vet jag inte om jag vill ta ett extra piller, då det inte heller kan vara bra.
Jag kan ju välja att skydda mig med kondom resten av veckan, men eftersom jag hade sex för fem dagar sedan så är jag rädd att risken för graviditet finns.
Jag vet att det kanske tar lite tid att få svar, så jag har bestämt mig för att inte ta ett extra piller då jag inte tror jag tömt magen. Men eftersom jag haft ont i magen, och att det brände, så vill jag veta hur säker jag är. Jag undrar också om ni kan svara på skillnaden mellan svår diarre och lös i magen. Var jag lös i magen eller hade jag lite diarre?
Jag vet att det finns andra alternativ för p-piller som inte påverkas av tarmkanalen, men jag kan av flera anledningar inte tänka mig att sätta in en spiral.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2017
Hej.
Du behöver nog inte oroa dig.
Eftersom du äter piller, så är det ju inte oskyddat sex du har. Såvida du tar dina piller regelbundet så är du skyddad genom dem.
Jag vet ju inte hur din tarm fungerar i normala fall, men det är inte meningen att man skall känna att man måste gå omkring och hålla sig i 4 timmar efter att man tagit sitt p-piller. Det är nog alldeles onödigt. Tarmen är ju ca 8 meter lång, så det är högst osannolikt att det påverkar upptagningen av pillret att du går på toa inom 4 timmar efter att du tagit ditt piller. Såvida du inte har kraftig diarré så kommer pillret nog att tas upp.
Skillnaden mellan vad som är "lös mage" och vad som är diarré är kanske inte så lätt att definiera, men med diarré avses oftast att tarminnehållet är så pass löst, och kramperna så intensiva att du helt enkelt inte kan hålla dig utan måste gå på toa. Så om du vanligen kan hålla dig i upp till 4 timmar så är det nog inte diarré.
Det är ju helt naturligt att man kan behöva gå på toa efter att man har ätit en ordentlig middag, eftersom tarmen inte rymmer hur mycket som helst, men det betyder inte att det tömmer hela tarmens innehåll utan vanligen bara den sista delen. Och då behöver du alltså inte oroa dig för att pillret skulle trilla ut obearbetat.
Som sagt. Det skall vara kraftig diarré för att pillren inte skall hinna tas upp. Ungefär som då du har magsjuka. Den diarrén är oftast inte ett normaltillstånd utan ett sjukdomstillstånd. Så om du själv vet att du har haft så kraftig diarré att du fått springa på toa upprepade gånger och att det finns risk för att hela tarminnehållet har påverkats - då kan det finnas anledning att använda extra preventivmedel. Men om du bara gått på wc och det kommit en liten plupp av avföring så är det helt normalt.
Ta det lugnt.
Kram
Tessi