p-piller
06.05.2015
Hej, jag har några frågor. Jag tar p-piller och är på min första karta och har mellanblödningar hela tiden när slutar de? Skulle inte alls vilja ha dem länge till. Till min andra fråga: min kille sa åt mig en dag att mina bröst har blivit mycket större och också min röv. Beror detta på p-pillren eller ger de "resultat" så snabbt? Eller är det bara helt enkelt att jag börjar få höfter och bröst?(: .

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
08.05.2015
Hejsan! Oregelbundna blödningar som biverkning är som vanligast under de 3 första månaderna man använder p-piller. 1-10 av 100 användare drabbas av den här biverkningen, lite beroende av p-pillersort. Det är tyvärr det här du har drabbats av. Finns tyvärr inget annat att göra än att vänta ut det... För de flesta går de här "nybörjarbiverkningarna" över på första-andra kartan. Därför vill man ogärna byta sort utan provar i 3 månader först.
Jag tror knappast att det redan syns att dina bröst och din rumpa skulle ha blivit större. Det borde du ju nog ha märkt på jeansen och bh:n i så fall?! Kanske det är hans önskedröm? ;) Men visst - en del kvinnor går upp lite i vikt när de börjar på p-piller och det kan synnas på bröst och rumpa. Snarare är det nog din pågående pubertetsutveckling som syns.
Med vänlig hälsning,  Annika       barnmorska - hälsovårdare