Ryckningar i örat
27.12.2016
Hej!
I 2 dygn har jag nu haft regelbundna muskelryckningar inne i mitt högra öra. Inget tinnitusliknande, det låter ungefär som min egna puls. När jag lägger öronproppar i örat hörs ryckningarna inte.
Jag har testat skölja bort vax, men det hjälpte inte. Vad kan dessa puls-liknande ryckningar bero på? Är väldigt oroligt över att det inte kommer försvinna.
Kan tillägga att jag fick dessa ryckningar just efter ett träningspass. Jag hade även hört på musik, men med normal ljudnivå. E

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
28.12.2016
Hejsan, jag ska höra med vår hälsovårdare, men jag skulle inte tro att det är något allvarligt. Men om det inte går över så kan det vara bra att fara och visa upp ditt öra till Hvc.
Återkommer med mera svar.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hälsovårdaren funderar att det vara egen puls du hör i ditt öra. Det lämnar lite oklart för mej om det är ngt som hörs eller som känns. Det kan vara en stressreaktion. Men det kan också vara så att det i örongången finns en svullnad ex en ytterörsinflammation, en finne eller ett sår. En inflammation som ökar blodcirkulationen i området som gör att det liksom bultar i det sjuka området.
Du kan naturligtvis fara o visa örat åt en sjukskötare. Troligen är nog detta tillfälligt.
Hälsar hälsovårdaren Annika