Skjuta upp mensen?
21.07.2015
Hej! Jag ska åka på festival om några veckor, och nu är det så att jag kommer få mens en dag före och de två andra dagarna på mensen är alltid värst för mig. Låtet sjukt jobbigt att vara utomhus med endast några bajamajjor som toa, och jag är en sån som bara vill ligga i sängen då jag har mens. Jag undrar om det finns någon sorts medicin som är lätt att få tag på som skjuter upp mensen? Jag har hört om några piller på recept, men kan man bara säga att man ska på resa och därför skulle behöva medicinen eller hur fungerar allt dethär? Vill verkligen inte ha mens under dendär helgen..tacksam för snabbt svar!!!

Ungdomsinformatören Liselott svarar
21.07.2015
Hej!
Jo, visst går det att skjuta upp mensen med medicin - den vanligaste är troligen Primolut. För att få det behöver man få det utskrivet på recept, så ring nu i god tid till HVC. Det borde höra till de mediciner som sjukskötare med rätt att skriva ut recept får skriva, så det ska inte vara så svårt att få :) Och så börjar du äta dem en 4-5 dagar före den dag då du har beräknat att få mens och högst i 2 veckor - men är det okej att få mens dagen efter du kommit hem efter festivalen så ska du såklart sluta då. De här pillren rubbar ju nog menscykeln hormonellt, så man ska aldrig ta dem i onödan.
Ett annat tips är att börja använda menskopp. Den behöver inte tömas så ofta (om man inte blöder massor, så var 12:e timme) och är betydligt mer hygienisk än bindor och tamponger. Men ifall det är mera mensvärken som är problemet så hjälper den ju inte. Och varmt vatten att tvätta menskoppen i vid tömning har man kanske inte tillgång till på ett festivalområde. Men annars är den ett mycket smart, ekologiskt och snällt-för-kroppen-mensskydd. :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott