Slidan
18.04.2015
Hjälp mig....jag måste få svar på dethär. Jag har emellanåt kliat slidan(hårt och har nästan blivit svettig efteråt)i ungefär en halvtimme Pär gång. Efteråt svider det i slidan och det är helt rött. Det börjar oftast lite kittlas i slidan då jag ser nåt äckligt som t.ex sex eller könsorgan. Då måste jag bara göra det...jag vet att det är en jätte dålig vana. Men kan det leda till att man t.ex. Inte kan få barn eller att mensen inte kommer då den ska...för jag har haft flytningar i ca. 2,5 år men ingen mens har kommit. Blåbär

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
22.04.2015
Hej Blåbär!
Vad bra att du frågar om det här, så får vi berätta lite mera om att onanera. Ni kanske inte hunnit gå igenom det här ordentligt inom sexualundervisningen i skolan på hälsokunskapslektionerna än, men oavsett ska man ju alltid fråga när man lämnat att fundera på något - så du ska vara stolt över dig själv för att du tog upp det här med oss. De här sakerna är lika naturliga att prata om som om sömn eller stress, för vår sexualitet påverkar en stor del av hur vi mår, hur vi känner oss, vad vi tycker om oss själva osv.
Det du beskriver nu att du gör, kliar din slida för att det känns skönt och för att du känner att du vill göra det, brukar allmänt kallas att onanera eller masturbera. De flesta ungdomar gör det, vissa kanske bara någon gång, vissa flera gånger om dagen. Enligt statistik så har 95-99% av alla killar och 80-85% av alla tjejer i Finland onanerat någon eller många gånger (Suss Åhman, sexualrådgivare vid Folkhälsan). Små barn gör det helt omedvetet och vuxna kan göra det även fastän de har en partner - att onanera är ens egen privata grej, något helt naturligt och mänskligt som människor har gjort sedan urminnes tider i alla kulturer världen över.
Man gör det för att man känner lust att göra just det, känner ett behov av att tillfredsställa sig, är sexuellt upphetsad. Det kan man bli av att exempelvis se något som får en att tänka på sexuella saker, men det är också mycket hormonellt styrt. Speciellt när man kommer upp i puberteten så sker det mycket i kroppen rent fysiskt, som väcker sexlusten, men det är också helt naturligt att man börjar tänka mer på sex, blir nyfiken på det, intresserad av det och drömmer om det. Det hör till människans natur och det är liksom nästan obligatoriskt så där biologiskt sett, som en del av utvecklingen, även om vissa är mer eller oftare sexuellt tända och andra mer sällan eller mindre. Och klart att poängen med det är att man långsamt men säkert ska utvecklas till en vuxen person med en vuxens sexualitet. Att ha sex för att få barn är bara en liten del av vår sexualitet och numera talar man allt mer om sexuell hälsa - när man kan känna sig bekväm och trygg och nöjd med sitt sexliv, sin kropp och sina lustar. Sämre sexuell hälsa kan man få både av praktiska saker som att tex inte ha tillgång till preventivmedel om man önskar det, men också psykisk av bland annat negativa tankar om att man själv (tex den egna kroppen) inte duger som den är, om att det skulle vara syndigt, snuskigt eller förbjudet att onanera eller njuta av sex osv.
Det känns alltså oftast fysiskt skönt att onanera, och för många så känns det bara skönare och skönare tills man får orgasm. Det liksom bygger upp en njutningsfylld spänning i kroppen, som når en topp (orgasmen) och sedan slappnar man av. Efter orgasmen så frigörs en massa lycko- och friskhetshormoner i kroppen (endorfiner, oxytocin mfl). Hur man onanerar kan variera från person till person, för alla är vi lite olika och tycker att lite olika saker känns sköna. Lyssnar man till sin egen kropp och liksom vågar gå på upptäcktsfärd på sig själv och pröva runt lite vad man tycker att är skönt, så hittar man nog fram till vad man själv gillar. Att ha självsex, onanera, är ett bra sätt både att lära känna sin egen kropp och att få njutning och avslappning. Många tjejer brukar gnugga eller smeka på klitoris (känns oftast som en knöl som det känns extra skönt att röra vid när man är tänd, finns strax nedanför där de yttre blygdläpparna går ihop på framsidan), kanske föra in-ut-in-ut ett finger eller två i slidan, kanske samtidigt smeka brösten och andra känsliga delar av kroppen. Vissa fantiserar om olika saker när de gör det, kanske tänker på en viss person, men allt är lika okej. Det finns inget som  är "fel" när det gäller onani.
Så länge man inte skadar sig själv, förståss. Man ska akta att man inte råkar gnugga så hårt att man får skavsår, inte föra in saker som kan ge små sår eller skrubbsår, inga för iskalla eller heta saker eller något som kan lossna inuti slidan. Huden i underlivet är känslig, men den "tål" mycket mer om man faktiskt är ordentligt upphetsad. Då svullnar hela området så att det både bättre kan stå emot stötar och blir mera känsligt på ett skönt sätt. Man blir också våtare och halare, det är kroppens naturliga glidmedel så att tex en snopp sedan ska kunna glida in utan att det känns trögt. Och slidans väggar kan töja ut eller krama ihop sig beorende på vad den behöver göra just då. Man bör dock alltid akta att man inte för in bakterier eller smuts i slidan, så rena händer är det som gäller (och rör inte vid analöppningen först och slidan sedan).
Om du nu efter att ha onanerat tycker att det svider och är rött och irriterat, så kan det bero på att du inte är så väldigt tänd före du börjar, så att slidan helt enkelt inte är så beredd ännu. Om din kropp är så pass biologiskt utvecklad i puberteten att du nog kan bli våt, hal och svullen i underlivet, så försök i så fall att fantisera på saker som får dig upphetsad eller smeka andra områden på din kropp. Om din kropp kanske inte är riktigt mogen ännu - vilket är fullt möjligt om du inte fått mens ännu - så försök att ta det lite varligare med dig själv. Du kan inte skada eller förstöra något allvarligt genom att onanera (se ovan), det handlar alltså mera om skavsår och irriterade slemhinnor i slidan om du gnuggat för hårt. Om så sker, så kan du också smörja efteråt med en bassalva, Bepanthen eller använda tex babyolja på fingrarna när du onanerar. Att onanera fastän man inte fått mens ännu är alltså i sig inte farligt, så länge man är försiktig med sig själv och inte gör något som tar sjukt. Som sagt, även småbarn onanerar helt instinktivt (men kanske slutar ifall föräldrarna säger att de inte får). Du kan INTE påverka din förmåga att bli gravid i framtiden genom att onanera och det påverkar INTE när din mens kommer. På så vis är onani inte det minsta farligt!
Fråga mera bara ifall det är något mer du funderar över. Kolla gärna också alla våra infosidor om Kärlek&sex, det kan vara bra kunskap att lägga bakom örat inför den vackra dag man kanske kan behöva den.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott och hälsovårdaren-barnmorskan Annika