Spricka i framrutan vid besiktning
14.06.2018
Hejsan
Jag undrar om det är möjligt att besikta bilen fast den har en ca 20 centimeter lång spricka på passagerarsidan. Samt vilka regler som gäller vid besiktningen av en sänkt bil, antingen med kapade fjädrar / sänkningsfjädrar. Nickname

Ungdomsinformatören Liselott svarar
18.06.2018
Hej Nickname!
Nu i juni har vi tyvärr ingen besiktningsstation som svarar på frågor via Decibel.fi, vi är på jakt efter en ny firma som kan hjälpa med att besvara ungas anonyma frågor. Men en snabb googling ger i alla fall svar angående vindrutan: Nepp, det ser dåligt ut för en bil med en 20 cm spricka att gå igenom besiktningen numera. Den 20.5.18 trädde nya regler i kraft angående sprickor, stenskott och annars dålig sikt genom personbilars vindrutor. Redan en liten skada i chaufförens synfält kan göra att bilen inte går igenom besiktningen, bilen kan till och med sättas i körförbud. Här kan du läsa mera på mtv om saken. Mera om vindruteskador kan du läsa på Hbl. Så jag skulle personligen inte chansa, utan byta rutan innan besiktning. Men kolla först om din bilförsäkring (kasko) täcker stenskott och sprickor i vindrutan, det kan bli betydligt billigare genom att betala självrisken i så fall.
Angående sänkta bilar så hittar jag inget som direkt skulle ge dig svar, men tex i Finlands lag står en del om te Tillståndspliktiga ändringar av underrede, https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/1992/19921714. Läs igenom och kolla om du blir klokare av det. Jag kan ju gissa att det eventuellt kan bli frågan om en ändringsbesiktning ifall du nyligen kapat eller bytt fjädrarna, eller tänker göra det, så då hittar du lite info om det här. Jag hittar inte på rak arm direkta direktiv om hur en sänkt bil ska besiktas, men kanske du hittar ifall du lusläser här under rubriken Konstruktion...? https://www.trafi.fi/sv/vagtrafik/forfattningar_och_foreskrifter/nationell_lagstiftning
Allra lättast skulle det såklart vara om du ringde direkt till din närmaste besiktningsstation och funderade med dem om vilka regler som gäller innan du ens bokar en besiktningstid. De vet nog allra bäst där.
Hälsar Liselott