Svidande känsla i underlivet
28.07.2016
Hej!
Kan bli ett långt meddelande nu eftersom jag har en del att säga.
Jag har haft problem med att det svider i min slida/urinrör (är lite osäker på vilket, men tror det är "musslan" som jag pratar om längre ner.) nu från och till i 2 års tid. (Alltså inte hela tiden utan vissa dagar går bättre) Jag har inget minne av att jag skulle ha haft dessa problem före jag blev tillsammans med min nuvarande pojkvän och började ha sex. Dock kan det hända jag känt svid känslan när jag cyklat nån gång eller använt trosskydd och bindor, men aldrig att jag haft kissnödighetskänslan och urinträgningarna.
För två år sen efter att vi hade haft sex en gång (inte första gången vi hade sex och vi använde en torr nästan gammal kondom...) så fick jag symptom av vad som verkade vara urinvägsinfektion, det sved efter att jag kissat och kände mig kissnödig efteråt, fick även feber å hade ont i magen. Åkte in till akuten där dom inte hittade någon UVI (hade dock druckit jätte mycket före och det sved inte lika mycket när jag tog provet) gick med symptomen en vecka innan jag åkte in till akuten igen, dom satte på odling för dom hade hittat blod i urinen. Fick svar att jag hade bakterier i urinen och fick antibiotikakur och allt ordnade sig.
Men nu sen dess (har inget minne att jag haft det före) så kan jag ha en svidande känsla i underlivet. Inte på samma sätt som när man har UVI utan mer en känsla som när ett sår svider/är irriterat, lite samma känsla som man brukar ha i analen när man har diarre fast nu en svagare känsla i slidan/urinröret eller känslan när man testar ha sex men inte e våt.
Kan också känna mig kissnödig samtidigt men när jag går och kissar så kommer det väldigt lite. När det varit som värst har jag haft riktigt urinträgningar och kastat mig på toa för att sen kissa nån droppe och en svag svidande känsla efteråt. Brukar ibland ha en känsla av att måsta gå på toa, men håller emot så det inte ska komma en droppe i trosan. (Svid känslan kan uppstå med en känsla av att behöva gå på vessan.) Har fått som vana att trycka på min urinblåsa för att känna om den e full eller ej.
Har försökt skriva upp när denna svidande känsla kan uppstå:
- I början av sex och efter (Inga urinträgningar, bara en svidande känsla)
- Om jag har bindor/trosskydd för länge eller nåt tajt som sitter åt
- Om jag druckigt för lite
- På morgonen när jag vaknat (Brukar känna mig kissnödig, går och kissar och har en svagt svidande känsla, brukar dricka mycket vatten efteråt, går på vessan igen och det svider inte)
Denna svidande känsla är INTE bara efter jag kissat, utan kan bara uppstå mitt i allt.
T.ex en dag när jag satt (hade trosor och thights på mig, hade druckit lite) så började det svida i slidan/urinröret. jag gick och klunkade i mig ordentligt med vatten och då lindrades svedan, sen gick jag på vessan å kissade. (Obs! Svedan lindrades före jag kissat)
En annan gång hade jag också druckigt dåligt med vatten, drack limsa å det började svida, klunkade i mig vatten gick på vessa, blev bättre.
Vill också tillägga att jag kanske 2-3 gånger haft så att det har kliat riktigt ordentligt i slidan (en gång vet jag att jag fick det efter sex när jag inte var våt), den har varit röd och torr, gryniga flytningar. (Har inte varit och undersökt mig de gångerna men sku gissa att jag då haft svamp?)
Har då behandlat mig med att sova utan trosor och smort in med olivolja och kliandet har då gått om efter nån dag.
Andra saker jag haft är:
- ibland obehagskänsla rakt under naveln (en tryckande känsla)
- svagt illamående, men går om efter att jag dricker vatten
- brukar ha magkatarr (elr va det nu e) dvs smärta högt uppe i magen under mitten av revbenen, strålar ut i ryggen å kan hålla i sig i många timmar.
- har haft mellanblödningar två gånger de senaste 2 åren.
- att det sticker i urinröret (dock har jag det ganska sällan), som att man sku sticka med en sticka där (kan det bero månne på om hår råkar sticka in??) (Har nog haft denna känsla före jag började ha sex också tror jag)
svidkänslan/irritationen kan även uppkomma fast vi inte haft sex på två veckor.
Så nu undrar jag vad svedan/irritationen kan bero på? Det verkar ju bli bättre när ja dricker vatten. (Men kan uppstå även av sex) Har själv funderat på, torra slemhinnor, svamp, candida, små urinvägsinfektioner, vätskebrist? (Har läst om vestibulit, men för mig värker det inte när jag trycker vid slidan) Fick även en gång höra att socker kan göra så det svider, jag läste vidare på det och att candida (som lever på socker) kan lura kroppen att den har tillräckligt med östrogen så kroppen producerar mindre östrogen vilket kan göra torra och sköra slemhinnor.
Ifall nästa UVI test inte visar nånting, ska jag då vända mig till Urolog eller gynekolog? (Tänkte ifall det beror på torra slemhinnor eller något liknande?)
Skulle gärna vilja veta vad det här är för nåt.
Tack för att ni tog er tiden att läsa! Funderaren

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
02.08.2016
Hej.
Det låter som att du har funderat mycket på de problem du upplever med ditt underliv, och nu är det nog dags att vi får nån ordning på saken eftersom det är jobbigt och problematiskt och påverkar ditt liv alldeles för mycket. Det du beskriver är i sig ingenting unikt, det är tyvärr ganska vanligt att man fastnar i en ond cirkel där urinvägarna är väldigt känsliga och verkar reagera på minsta lilla.
I "normala fall" skall ju urinvägarna klara av lite påfrestningar. Det egna immunförsvaret skall klara av att mota bort skadliga bakterier och lite irritation skall inte leda till några större eller svårare konsekvenser. Men i ditt fall låter det som att systemet har kommit ur balans, och det gör att minsta lilla förändring eller påfrestning får tyngre följder än de annars skulle ha. Du gör alldeles rätt i att dricka mycket då du känner av symtomen, men just nu känns det ändå som att inte det heller är riktigt tillräckligt.
Jag tycker att du skall ringa och boka tid till en läkare, gärna en gynekolog, som har försåelse och kunskap om den region där du upplever problem. Det skulle nog vara bra om du blev ordentligt undersökt, både genom gyn.undersökning och genom bakterieodling av urinen. Det låter som att din kropp går omkring och är på vippen att få en urinvägsinfektion hela tiden - och för att komma ur den situationen skulle det nog vara bra om du talade med en läkare.
Så ring till din hvc, eller till en privat läkarmottagning på din hemort och boka en tid. Hoppas att det ordnar sig!
Kram
Tessi