Sy ihop örsnibbar?
04.07.2018
Hej!
Jag har i all evighet gått och stört mig på mina öron eftersom jag inte har öronsnibbar, vilket resulterat i att öron"snibbarna" på öronen delat sig när jag haft örhängen. Det har blivit ett jack på båda sidor av öronen från det när jag haft i örhängen och det var många år sen de delade sig och inte vuxit ihop av sig själv. Lite random att fråga här kanske men jag har absolut ingen aning vart jag skall vända mig eftersom det verkar som de inte gör såna ingrepp på hälsovårdscentralen och det räknas till plastikoperation av vad jag läst på nätet. Men det har ju då varit i sverige och enda möjligheten jag skulle kunna tänka mig är mehiläinen i vasa men osäker om de gör sånt i vasa eller helst i österbotten? J

Ungdomsinformatören Liselott svarar
06.07.2018
Hej J!
Jo, det där ska nog gå att göra något åt! Men jag är också osäker på huruvida det räknas som en korrigering sjukvården står för eller som plastikkirurgi här. Oftast är det ju nog bara efter tex trafikolyckor eller medfödda "missbildningar" som staten kan stå för kostnaderna, så jag gissar ju nog att du måste gå privat om du vill ha den fixade. Men fråga ändå. Det KAN ju i bästa fall hända att de anser det som ett "tillräckligt" allvarligt fel som du lider "tillräckligt" för så att de tar sig an det.
Jag tror du kan gå båda vägarna här, alltså antingen först gå till en allmänläkare vid HVC som ger ett utlåtande som säger bu eller bä och som sedan eventuellt skriver remiss till sjukhuset (där de kanske gör den här typen av kirurgi) eller till tex Mehiläinen. Eller så går du till tex Mehiläinen och så säger de om du kan åtgärda öronsnibbarna kommunalt eller privat (tex hos dem). Det kan kosta för ett besök att gå direkt till Mehiläinen eller annan privat sjukvårdsproducent, men å andra sidan kan det vara lång kö till den kommunala hälsovården. Från Mehiläinen etc kan du också få en kostnadsberäkning ifall du vill operera örsnibbarna, så då kan du se ifall FPA kan ersätta åtminstone någon del av kostnaderna, eller så vet du vad du behöver spara ihop till.
Kram, Liselott