Trött,yr och öronbrus=vitaminbrist?
24.11.2017
Hej.
Jag är ofta trött och får ont i kroppen. Finns det risk att jag kan ha vitaminbrist? Jag brukar ibland höra brus i öronen, det känns som det dunkar i huvudet, jag känner mig svag och yr.
Är det här något att bry sig om eller är jag bara känslig?
Jag haft vitaminbrist förut. Känner mig så just nu

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.12.2017
Hej.
Visst kan det handla om vitaminbrist, det kan ju vara lite svårt att veta om man inte kollar upp saken med ett blodprov. Det enklaste sättet att tillgodose detta behov är att äta vitaminer. Vitaminer får du i dig dels via maten, men gärna också via vitamintillskott som du kan köpa på apoteket. Speciellt D-vitamin tillskott är viktigt att ta, eftersom det är svårt att nå upp till det rekommenderade intaget via mat - och vintern är så mörk att man inte heller får det via solen nu. D-vitaminbrist har samband med många sjukdomstillstånd så det kan vara bra att få i sig lite extra. I all synnerhet om du röker, eftersom rökningen minskar reserverna av D-vitamin.
Sen är det givetvis viktigt att du äter tillräckligt, och sover tillräckligt i största allmänhet. Om man slarvar med mat och sömn kan man få många olika diffusa känningar i kroppen.
Du kan antingen börja med att gå på blodprov (kontakta vårdcentralen) eller med att först äta lite vitaminer under några veckors tid och följa med hur du mår. Om du fortsättningsvis har ont i kroppen efter att du ätit vitamintillskott så tycker jag att du skall kontakta en läkare som får ta ställning till saken.
Kram
Tessi