Hur vet man att man är kär i någon?
19.10.2015
Hur vet man att man är kär i någon? Jag har läst en del kärleks böcker men jag vet fortfarande inte helt riktigt om man är kär i någon? Innan har jag gillat en kille, men jag vet inte om det typ räknas att man är kär i hon/han. Jag tyckte att han var jätte söt och snygg, hela tiden dök han upp i mitt huvud. På träningen brukade jag typ smyg titta honom bara för att få en glimt av honom. Innan honom har jag gillat en som gick I min klass. Och det ungefär hände samma sak och jag blev alltid typ svag när han var i närheten typ.

Ungdomsinformatören Jenny svarar
20.10.2015
Hej!
Ingen kan säga exakt vad förälskelse och kärlek är -vi har alla egna uppfattningar och erfarenheter av känslor som hör ihop med dem. För en kan kärlek vara en varm känsla nånstans djupt inne och för en annan kan det vara att visa omtake till den andra. Det är alltså mycket individuellt hur man upplever dem.
Du behöver inte vara orolig -det hör till att man går igenom olika nivåer, så kallade trappsteg innan man blir riktigt kär i någon. Man kanske håller varandra i handen först och tänker på den andra mycket och tycker hen ser bra ut. Man känner ett pirr i magen och kan inte sluta tänka på den andra -de här känslorna hör ihop med förälskelse -skedet. Senare kan dessa känslor utvecklas till kärlek, men så händer det inte alltid -för man kan ju inte passa ihop med alla. Kärlek är i kraftig samband med lycka, njutning, energi och närhet. Förälskelse är något som är mera spännande och övergående. När man varit ihop ett tag kan känslor av förälskelse bli till kärlek, som är mera stark och stabil än förälskelse och därför är det tryggt att bygga upp en relation på kärlek.
Jag tror absolut att du kommer att märka då du är förälskad i någon och hittar den riktiga kärleken någon dag. Man ska inte skynda fram sina känslor, de kommer nog sedan då det är tid för dem att komma. Läs gärna våra informationssidor om Kärlek och förälskelse här, så får du massor med mera information om båda. Vi kommer annars också att ha ett temapaket om förälskelse här på Decibel snart, så håll utkik efter det så får du många smaskiga sidor att läsa om ämnet.
Hälsar, ungdomsinformatören Jenny