Jag frågade chans
10.10.2015
Hej, jag skickade in en fråga om hur jag skulle fråga chans för att få ett " ja " för några veckor sedan. Jag har frågat chans och fick ett "nej" men tjejen som jag frågade chans på har nu blivit kompis med mig. Vi chattar varje kväll (hon kan ibland fråfa om någon läxa för vi går på samma klass) och då brukar jag skriva gulliga saker åt henne. Vi har träffats i skolan och pratat len jag skulle vilja prata med henne ensam och det har jag skrivit åt henne, men då har hon bara skrivit "Det är bara att komma och prata med mig". Nu är det tyvärr så att jag är jättenervös varje gång jag skall prata med henne. Så nu undrar jag två saker:
1. Har ni några tips på vad man kan skriva åt henne på sociala medier? Jag vill få henne att känna sig värdefull och bra omhändertagen tillsammans med mig.
2. Hur skall jag våga prata med henne i skolan? (Hon är alltid / nästan alltid tillsammans med någon av sina vänner, men jag skulle vilja prata med henne där ingen annan såg oss. Hur skall jag få mod att prata med henne i skolan?
Tacksam för svar. Nervös

Ungdomsinformatören Liselott svarar
12.10.2015
Hej!
Oj, jag svarade just på din kommentar på din gamla fråga från apil, men jag klistrar hit det också och svarar lite mera på dina mer ingående frågor:
"Hej igen!
Roligt att höra att du vågade ta mod till dig och fråga chans på henne! Se, du kan nog om du vill, och du växte säkert som människa bara för att du vågade göra det du var rädd för. Ditt hjärta är lite starkare efter det här, även om det såklart svider och värker just nu att hon sa nej.
Det var såklart mindre kul att hon sade nej, men bra ändå att ni är vänner! Så satsa just nu på att vara en så bra vän som möjligt. Lyssna på henne, fråga henne om just henne som person, visa att du bryr dig om henne som människa. Visst är det skönt att höra att man är söt, vacker, snygg osv, men det som brukar kännas bäst är att höra komplimanger om ens insida. Om hurudan man är som människa, inte bara vad en person råkar tycka om hurudant skal (utsida) man har. Så fortsätt lära känna henne och försök att vara uppmärksam på hurudan hon är - då hittar du nog komplimanger att ge. För samtidigt måste de kännas naturliga, så därför hjälper det egentligen inte så mycket ifall vi skriver ner en lista åt dig här. Tänk det som att det tränar dig själv också att hitta de där fina sakerna i hennes person, tränar din uppmärksamhet och hänsyn mot andra. Det kommer du också att ha nytta av i livet!"
Okej, så förutom det jag skrev, så kom jag ännu på följande saker: På sociala medier så har du ju så mycket mera än bara ord att uttrycka dig med också. Emoijs, bilder med gulliga texter (citat om kärlek), låtar, youtube-klipp osv. Man kan säga mycket med hjälp av texten i en låt också, så skicka henne någon låt som du fastnat för. När det gäller bilder kan du checka pinterest.com och använda sökordet love. Där finns också en hel del tips för kärleken ;)
Och vad beträffar att prata med henne ensam: joo, det brukar ju vara lite svårt i skolan där det jämt är folk runtomkring. Men ta de chanser du får, tex att sitta bredvid henne. Visst, tjejer brukar vara omgivna av sina fnittrande, viskande kompisar, men försök att inte låta dig skrämmas av dem. De bits inte. Men du får gärna försöka charma dem lite också, för tjejer brukar nog lyssna på vad tjejkompisarna har för åsikt om en kille. Om de inte gillar dig, så minskar dina chanser avsevärt, men om du är snäll och charmig mot dem också kan det ju hända att de knuffar henne i ryggen och uppmanar henne att nappa den där drömkillen innan de gör det ;) Och så ska du såklart fortsätta föreslå att ni ska träffas på tumis. Tex cykla till en hamn och se på havet innan det blir is, cykla till grillen och äta en glass, ju kallare desto bättre för att se ifall ni får brain freeze...
Det behöver inte vara så märkvärdigt, men ge inte upp riktigt ännu. Kanske hon till slut smälter och låter sig övertalas. Men har det här inte lyckats på säg 5 försök, så kanske det inte var meningen att det ska bli ni två.
Vi håller tummarna!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott