hur berätta för föräldrar om pojkvän?
01.03.2016
Hej! Jag och min kille har varit ihop i nästan en månad nu och vi älskar verkligen varandra. Jag kan vara mig själv till 110% med honom och har aldrig känt mig så älskad och omtyckt. Han bryr sig värkligen om mig och vill mitt bästa. Jag bryr mig om honom minst lika mycket och han är allt för mig. Jag har aldrig varit så lycklig i hela mitt liv och trots att vi lever distansförhållande har vi fått det att fungera jättebra få vi talar på Skype flera dagar i veckan utan att känna oss tvingade att tala varenda dag. Vi kan lita på varann till 100% och tala om ALLT med varandra.
Han är på alla sätt underbar och även om han inte är perfekt älskar jag honom. Jag är stolt över honom oavsett vad som händer och han finns alltid där för mig oavsett om jag mår bra eller dåligt.
Problemet är nu att jag inte vågar berätta för mina föräldrar om honom. Eller jag vågar men vet inte hur.. Han hittade nämligen min kik på min instagram profil och vi började chatta, sedan började vi skypa och sedan växte känslorna och nu är vi ihop. Jag kunde aldrig önska en bättre pojkvän och är så glad över att ha honom i mitt liv. Han är 1,5 år äldre än mig och går andra året i gymnasiet. Mina föräldrar vet inte heller om hur mycket vi har chattat eller skypat men de vet att jag talat med någon snart 5-6 månader). Hur ska jag berätta för mina föräldrar? Jag har haft ett par tidigare förhållanden men har aldrig varit något seriös men de har alltid tagit slut pga att jag inte vågat berätta för mina föräldrar. Och jag vill verkligen inte att det ska hända för vi älskar varan som individer oavsett om vi gör rätt eller fel för alla gör vi misstag ibland och vi funderar på att möjligtvis flytta ihop inom en snar framtid då jag börjar gymnasiet och han tagit studenten. Tacksam för svar Cassandra

Ungdomsinformatören Sanna svarar
02.03.2016
Hejsan, Cassandra
Ljuvligt att höra att ni har det bra tillsammans och att det funkar så perfekt :)
Men jag blir ändå lite fundersam när jag läser din fråga. Har ni alls träffats på riktigt du och din pojkvän, eller bara via nätet? Vi har ju haft en hel del frågor som handlat lite om sånt här, men då har det visat sig att killen/tjejen inte varit den hen utgett sig för att vara. Men om ni skypat så kan han ju inte låssas vara någon han inte är. Du får inte blir ledsen på mig att jag genast börjar ifrågasätta er relation, men det bästa är ju nog om ni åtm i något skede har kunnat träffas på riktigt. Annars är det ett bra sätt att verkligen lära känna varandra när man skriver till varandra. Man vågar på ett annat sätt säga saker som kan vara svåra att få fram om man träffas f2f. Sen är det också bra att man lär känna varandra ordentligt och får veta lite mera om den andra. Man lär känna den andra mera på djupet :)
Vad gäller om du ska berätta för dina föräldrar så är ju svaret, absolut!!! Du måste ju i något skede berätta om honom. Ni har ju säkert ändå tänkt att ni ska träffa varandras familjer och då är det ju bra om de vet att han finns lite före han dimper ner hos er ;) Nu vet jag ju inte hur långt ifrån varandra ni bor, men kanske ni ändå kan få till en träff inom snar framtid. Sen undrar jag lite över varför det tagit slut tidigare med andra killar då du inte vågat berätta något för dina föräldrar, varför har du inte berättat för dina föräldrar om dina tidigare förhållanden? Vad tror du skulle hända om du berättade, skulle de förbjuda er att ha kontakt eller vill de inte att du ska ha några killar ännu eller vad är det? Nu kan du ju inte egentligen svara på mina frågor men jag vill ändå att du ska fundera lite över dem.
Du har så rätt i att vi alla är människor som gör rätt ibland och fel ibland, men så är det ju i livet och vi kan ju inte för evigt dömas för något vi gjort som kanske inte var så fiffigt eller genomtänkt. Det leder lite in på att ni funderar på att flytta ihop inom en snar framtid. Det är ju nog ett ganska stort steg att ta, dels om ni varit tilllsammans i en månad snart, eventuellt inte träffats IRL osv. Det är ju nog en ganska stor grej att plötsligt inte bo med sina föräldrar, att sen bo med en annan person som har andra vanor och system än vad man själv är van vid kan dessutom bli en ännu större utmaning. Det skulle nog vara bra om ni sådär lite småningom kunde lära känna varandra genom att träffas och tillbringa lite tid tillsammans innan ni flyttar ihop. Det kan ju hända att ni har helt olika uppfattning om städning till exempel, eller så kanske han är van att sitta uppe halva nätterna och du kanske är kvällstrött och morgonpigg. Om man ska bo och leva ihop är det ju också en massa vardaliga saker som kommer mellan, räkningar som ska betalas och mat som ska handlas, det ska skuras och städas.
Jag vill inte vara negativa klubben här men ändå lite förankra er i verkligheten. Visst kan livet vara en dans på rosor, åtm för en tid men vardagen kommer också fram i alla hushåll och förhållanden. Man har lättare att tillsammans gå genom de gråa dagarna om man har hunnit lära känna varandra lite mera innan man flyttar ihop. Dessutom behöver era famlijer hinna vänja sig vid att ni är tillsammans om ni ska börja bo tillsammans.
Hör gärna av dig igen, det känns som att jag gärna vill höra hur det går. Jag önskar er all lycka i livet <3
Varma kramar från ungdomsinformatören Sanna
(sätt gärna mera i kommentaren här under)