Vadå "skönt"?
08.06.2025
lite märklig fråga men jag undrar över vad som menas när folk säger att sex är skönt, varför är det? (ingen skillnad på vilken kön som personerna som har det) Nu menar jag inte hela det där med att bli gravid eller nåt utan psykologiskt sätt! tackar! Its never Lupus

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.06.2025
Hej,
Inte alls en konstig fråga utan helt giltig. Man måste nog utgå ifrån att alla människor har olika syn på sex och vad de får ut av att ha sex, men de flesta har nog förmågan att njuta av sex på flera olika nivåer.
Då man talar om att sex är skönt så avser man oftast först och främst den fysiska njutningen. Att det känns skönt i kroppen. Om man har sex med sig själv kan det fungera som ett sätt att slappna av och komma i kontakt med sig själv och sina egna fantasier, och har man sex med en partner så kan det tillföra många både fysiska och psykiska upplevelser som känns sköna. Dels den fysiska delen i att det är en annan person som rör en på ett sätt som förhoppningsvis känns bra, men om man tar med den psykiska biten så är det ett ganska unikt sätt att komma nära en annan person. I bästa fall är sex med en partner en väldigt intim sak där man visar varandra en ganska sårbar och genuin sida av sig själv.
Givetvis tror jag inte att människor alltid tänker så djupt på sex som jag nu får det att framstå, många människor tänker kanske inte alls på vad de gör och jag menar inte heller att man måste analysera sex på djupet vid alla tillfällen. Men jag tror att om det handlade enbart om den fysiska delen av det så skulle människor främst ha sex med sig själva eftersom man oftast vet bäst själv rent tekniskt hur man vill att det skall kännas, så det att man söker efter sex med en partner (även om det skulle vara personer man inte känner eller nya partners varje gång) måste ju innebära att det är någonting speciellt som uppstår i den kontakten, oavsett om man själv tänker på det så eller inte - för varför skulle man annars sträva efter att dela det med någon annan?
Om man är i ett förhållande med personen man har sex med så kan sex också fungera som ett sätt att "connecta" med varandra och förstärka sina band. Så det är alltså inte enbart den fysiska delen som känns skön utan det kan vara skönt på flera olika plan. Skönast är det kanske om man har sex med en partner som betyder någonting för en och där man delar samma inställning till vad man håller på med.
Om jag helt missförstod din fråga så är det bara att ställa en ny. Det känns som att jag kanske svävade iväg och blev lite flummig :)
Kram,
Tessi