Ljuga om att älska någon
15.07.2015
Hej, har länge tänkt på att göra slut med min kille men har blivit tvungen att vänta tills efter denna helg för vi ska till sverige över helgen och det gick inte att avboka. På senaste tiden har jag varit rätt frånvarande i förhållandet och inte alltid sakt att jag älskar honom när han sakt det åt mig. Jag har väldigt svårt för att inte visa hur jag egentligen känner. Igår började han på och prata om vårt förhållande och frågade om jag fortfarande gillar honom och då ljög jag honom rätt upp i ansiktet och sa att jag gör det. Nu mår jag jättedåligt själv för att jag behöver ljuga för honom. Det är absolut inte schysst av mig. Vad ska jag göra? Vänta tills nästa vecka och säga förlåt för att jag har ljugit åt dig om mina känslor? Eller vad? Vill gärna ha svar snabbt! Lm

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
15.07.2015
Hej Lm!
Vojdå, det här ser i våra ögon ut som en omöjlig situation. Hur du än gör blir det fel på något sätt eller för någon. Och tyvärr, sådant är livet ibland, omöjligt att göra rätt. Det kanske bara är att välja det som är minst fel av alternativen och sedan leva med konsekvenserna. Och att se vad som är minst fel är inte heller lätt! Efteråt är det såklart så himla lätt att vara efterklok; "jag borde ha gjort si eller så, så kanske jag till och med aldrig hade hamnat i den här situationen".
Klart att det är superlätt för oss nu att säga hur du borde ha gjort för att inte befinna dig där du är nu: du borde såklart inte ha väntat till den här Sverige-resan utan tagit mod till dig och gjort slut tidigare. Men det här vet du såklart. Objektivt vet man kanske att det sällan hjälper för någon att vänta tills efter det och det, för det kommer bara nya saker och risken att "det" ska bli förstört är ändå så stor. Eller finns andra saker att ta hänsyn till, som tex hyreskontrakt som går ut eller gemensamma kompisar man förlorar. Helst skulle ni såklart inte ha bokat resan - men det är ju ett rätt vanligt sätt att försöka reparera förhållanden, att boka in saker tillsammans eller åta sig gemensamma saker (allt från kärlekssemestrar till lägenhetsköp).
Det är dock en sak att veta något objektivt och en helt annan sak när det kommer till det egna livet och den egna verkligheten. Då är saker oftast inte alls så svartvita längre. Vilka saker man själv tycker spelar roll är helt individuellt och du ansåg att du var tvungen att vänta tills efter den här resan och gjorde därför det här valet. Säkert vägde du för- och nackdelar, velade fram och tillbaka, ifrågasatte allt... Kanske du exempelvis tänkte att "jamen kanske det blir bättre, kanske jag börjar tycka mer om honom ännu innan dess?" När du gjorde valet att vänta med att göra slut kunde du ju inte veta hur det skulle gå, tex att han nu ställde dig mot väggen.
Men nu gjorde han det och du ljög till svar, så nu mår du dåligt. Du är tvungen att omvärdera situationen och ta nya beslut. Försöka hitta det nya minst fel alternativet. Igen försöka skåda in i framtiden och gissa konsekvenserna av dina handlingar. Vi kan såklart inte heller veta - och ingen kan säga åt dig hur du borde göra. Alla kan ha åsikter, alla kan ha en uppfattning om hur de själva skulle handla i en motsvarande situation. Men bara du kan bestämma. Vi kan dock ställa lite frågor åt dig, så här svart på vitt, och kanske kanske blir du klokare genom att svara på dem?:
• Kan du fara på resan med honom och hur lyckad kommer den att bli - kommer det att vara värt pengarna ni redan satsat och som ni inte kommer att få tillbaka. Kan du verkligen fejka det så bra att både du och han skulle njuta av resan? Och hur upprörd skulle han bli efteråt när det kommer fram att du fejkat - eller kommer det fram?
• Skulle du kunna göra slut nu och hinna bli så på god fot med honom innan resan att ni kan fara på den tillsammans ändå? Egentligen: kan ni bli vänner?
• Hur ledsen skulle han bli över att det är slut? Vad känner han egentligen? Hur förberedd tror du att han är - i och med att han frågade om du fortfarande gillar honom?
• Hur hårt skulle han ta det att du ljugit om dina känslor? Är det värt att berätta - är det ens möjligt att inte berätta (att han ändå anat det)? Är det hemskare att fortsätta hålla god min än att göra slut strax före resan, vilket sårar mer?
• Är orsakerna till att du vill göra slut något som går att påverka, förändra, utveckla eller förinta, så att ni skulle kunna bli lyckliga tillsammans igen? Eller är det lika bra att stänga butiken, inget går att lösa - eller är ens värt att försöka lösa? Har du ärligt gjort allt för att rädda relationen? Är orsakerna konkret påtagliga, mera känslomässiga, egoistiska eller objektiva, stora eller små...? Läs gärna Göra slut-sidorna här på Decibel, där kan finnas något matnyttigt. Kanske också i Parförhållandet.
"Everything ends badly, otherwise it wouldn´t end". Så sade någon i någon film, vi minns inte vilken, men det har lämnat i minnet från de gånger vi själv har legat i slutskedet av ett förhållande. Kan en kärlekssaga någonsin sluta lyckligt (menar alltså inte "så levde de lyckliga i alla sina dagar" utan när kärleken faktiskt tar slut)? Vi tror att det är omöjligt att undvika åtminstone lite mörka moln, lite dålig eftersmak, lite sårade känslor och lite obehag. Kanske är det priset man får betala för all lycka man fick tillsammans i början? Det betyder dock inte att hela förhållandet skulle ha varit bortkastat, bara för att slutet var dåligt. Men att det är sådant man får ta, sådant livet är. Ända tills man förhoppningsvis kommer till den där kärleken som tar slut först i och med döden. Fast den kostar ju också i form av sorg för den som lämnar kvar.
Hoppas du hittar det alternativ som är mest rätt av de här dåliga, hoppas det blir så lite sårade känslor som bara möjligt är. Ibland är livet obehagligt, men det är bara för ett tag. Det går över. Lycka till!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna