Min pojkvän chattar med andra kvinnor
18.02.2019
Hej! jag har varit i förhållande med min pojkvän nu över 1 år. Vi har det bra, för det mesta. Men en sak som ställer till det mellan oss är når det kommer till andra kvinnor. Jag är ganska svartsjuk som person och vill ha min pojkvän för mig själv, och han är fullt medveten om detta. Men nu senaste veckan träffade han en tjej på en bar, som han klickade med. De pratade ganska mycket och trivdes, som jag uppfattat de. De har även börjat snäppa men han säger att de bara är vänner. Jag har tillit till honom, men jag vill verkligen inte att han ska hålla på med någon jag inte känner. Jag skulle vilja att han tappar kontakten med henne. För jag mår så sjukt dåligt och tänker på det hela tiden. Han vet om detta och förstår mig. Jag har varit helt förstörd av det här, och han har set det och vill inte att det ska vara så big deal. Tycker ni jag ska låta honom ha kontakt med henne ändå?e de bara jag som överreagerar?eller ska jag säga åt honom att helt sluta chatta med henne? För det gör mig extremt osäker och ledsen som flickvän.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.02.2019
Hej.
Din reaktion är helt förståelig. Det är ganska självklart att du känner osäkerhet då han har träffat en annan tjej som han har kontakt med, och det är en relation som du inte är en del av. Så långt tycker jag att din reaktion är normal, och att det är bra att du har tagit upp din osäkerhet med honom.
MEN
som flickvän har du helt enkelt inte rätt att förbjuda honom att ha kontakt med någon. Så enkelt är det. OM han skulle bli romantiskt/sexuellt intresserad av den andra tjejen så finns det sist och slutligen ingenting du kan göra för att förhindra det. Och det att du förbjuder honom att ha en relation till henne (trots att han säger att den är vänskaplig och inget annat) gör antagligen mer för att jaga bort honom från dig än hålla kvar honom. En relation måste bygga på att man litar på varandra, ibland kan det vara svårt och man kan känna sig osäker och otrygg - men det betyder ändå inte att man har rätt att bestämma över den andra. Jag förstår att det kan kännas svårt och obekvämt att tänka så, men man kan inte hålla kvar någon med våld. Förhoppningsvis är han ju tillsammans med dig för att han älskar dig, och då behöver du inte oroa dig trots att han har tjejkompisar. Skulle det vara så att han inte älskar dig så är det knappast värt att ha en relation i vilket fall som helst. Och OM det skulle vara så att han plötsligt upptäcker att han blir förälskad i någon annan så är det ingenting som DU kan påverka - det kan hända vem som helst och egentligen när som helst.
Jag hoppas att du kan slappna av. Förlåt dig själv för att du känner svartsjuka, det är helt normalt och naturligt då det handlar om någon man tycker om. Men det är någonting du kan jobba på. Om det verkligen är oskyldigt så berättar han förhoppningsvis vad de skriver om, och kanske du kan komma med och träffa henne om de ses igen. Jag tycker att det är bra om du och han kan diskutera hur du känner, för då kan han försöka ta det i beaktande. Du har rätt att känna dig trygg - men du har inte rätt att äga honom. Ni får helt enkelt försöka hitta ett sätt som fungerar.
Många kramar
Tessi