Nybliven singel
28.10.2015
Hej! Jag blev nyss singel efter ett flera år långt förhållande. Även om jag tror att det var rätt att gå skilda vägar så känns det jättekonstigt! Min fråga nu är vad man liksom gör som singel? Jag har ju inte varit det på rätt länge och nu känns världen plötsligt mycket större och mer skrämmande. Jag ser framemot nya dejter och kärlekar med skräckblandad förtjusning men jag vet ju inte riktigt hur man börjar .. Hur ska man klara av att vara ensam när man har varit tillsammans med någon under en så lång tid? Och bara mest haft varandra och inte så många förutom det? Även fast förhållandet inte var helt bra och riktigt rätt så var det ju ändå en trygghet att ha varandra.
Så har jag förstås också en skräck för att lämna ensam .. Men samtidigt, hur ska man ens våga släppa någon nära igen? För ingen känner ju en så bra som ens fd partner gjorde, hur ska man kunna låta någon annan lära känna en lika bra?
Jag bor fortfarande hemma och studerar inte, så tänker att kanske saker och ting löser sig när jag flyttar och upptäcker nya saker och människor, men jag vet ju inte när det händer och tiden dit känns så oviss.
Hjälp! M

Ungdomsinformatören Sanna svarar
05.11.2015
Hejsan M
Jag kan tänka mig att det känns både spännande, kul men också lite farligt att du mittiallt är ensam. När man lever ihop med någon så invaggas man på ett sätt i nån så kallad trygghet. Man är aldrig ensam, man kan alltid luta sig på den andra osv. Men om man inte mår bra i ett förhållande så ska man gå vidare. Det är det allra bästa och redigaste mot båda parterna. Ni får båda en chans att träffa någon annan som ni synkar bättre med. Sen är det ju bättre att bryta upp innnan man hunnit skaffa hus, lån och barn tillsammans.
På ett sätt är det ett soregarbete när man ska lära sig att leva på ett nytt sätt. Du ska ju nästan genom alla födelsedagar, högtider mm utan ditt ex för att du ska ha kommit vidare ordentligt. Men det är många som kommit vidare innan dig och många som kommer efter. Det går att ta sig genom och det går att hitta nya sätt att göra olika saker.
Fast det låter klyschigt så måste jag ändå skriva att du helt säkert kommer att hitta en ny kärlek. Alternativet att stanna kvar i något dåligt bara för att inte behöva vara ensam finns inte <3
När tiden är mogen och det kommer emot nån passlig typ så kommer det inte att kännas jobbigt eller främmande att låta den personen komma dig nära. Allt kommer att kännas rätt och riktigt och naturligt. Men du ska inte stressa fram något, låt det ta sin tid. Eftersom du har ett längre förhållande bakom dig så är du inte redo att genast kasta dig in i något nytt, utan du behöver få känna av att vara lös och ledig en tid och ha kul och flirta runt lite. Med det menar jag inte att du nu plötsligt ska hångla upp var och varannan kille som kommer i din väg ;) Nej, men unna dig att umgås med vänner, hitta tillbaka till ditt inre jag som inte är beroende av någon annan utan som står för sig själv. Ta kontakt till vänner som du kanske inte hunnit så mycket med när du varit tillsammans med ditt ex, våga ta lite plats och bjud in dig själv. Ge förslag på vad ni kunde hitta på, bjud hem folk eller planera typ bio, mat och kanske krogen nån kväll. Unna dig att få skratta, skoja och lite flirta med såna du tycker verkar trevliga, nu behöver du inte ha dåligt samvete över nån kille där hemma. Ha kul, njut av livet och se till att få ut massor av den kommande vintern.
Nu vet jag inte om du är på väg att flytta, efter vad du skriver, men om du inte studerar så jobbar du kanske. Och då kanske det inte ligger å långt fram i tiden med något eget krypin. Men det ska du ju inte heller stressa med, du kan säkert bo kvar hos dina föräldrar så länge det känns bra. Om man bott tillsammans med någon länge så kan det kännas väldigt skrämmande att plötsligt bo ensam. Jag minns då jag som 19 åring skulle bo ensam för första gången i mitt liv, då jag hade på en lampa i hallen hela natten fast jag bodde mitt i stan och radion på hela natten för att det inte skulle bli för tyst. Efter ett halvt år kunde jag stänga radion men fortfarande vill jag ogärna ha helt kolmörkt när jag ska sova.
Oberoende av när du flyttar till något eget så kommer det också att bli superkul. Då kan du bjuda matgäster till ditt alldeles egna hem :)
Kanske du kan börja på nån kurs i Arbis eller vuxeninstitutet, eller på nåt gym. Såna ställen brukar vara bra ställen att hitta nya vänner. Eller gå med i nån förening som har olika aktiviteter där man ställer upp på talko, det är också ett bra sätt att komma sig in med nya personer.
Jag önskar dig allt gott i livet och vill gärna höra mera om hur det går <3
Många kramar från ungdomsinformatören Sanna