P-piller, urinvägsinfektion?
14.09.2014
Jag har haft urinvägsinfektion ett ex antal gånger under sommaren, och när jag har varit hos doktorn, så får jag pencilin och sen inget annat. Nu har jag fått det igen, och undrar om det kan ha med mina p-piller att göra? Har ej haft dessa p-piller innan.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
16.09.2014
Hej!
På onsdag är vår specialungdomsinformatör, Tessi, på jobb igen och kommer att svara på din fråga - håll ut ;)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej!
Då man läser på nätet kan man lätt få uppfattningen om att p-piller kan ha ett samband med lite vad som helst. Men det finns inget som stöder misstanken om att p-piller direkt skulle ha någonting att göra med att man lättare får urinvägsinfektioner. Det är en urban legend att de skulle ha ett samband.
Indirekt kan användningen av p-piller göra att man har sex oftare, och att urinvägarna utsätts för större påfrestning eftersom man då oftast lämnar bort kondomen som tidigare åtminstone till en viss del har hållit bakterierna borta. (kondomen är i allmänhet renare än penisen, och den har hållit spermierna borta) Så då man använder "enbart" p-piller gör det alltså att man utsätts för mer bakterier som riskerar att ge upphov till urinvägsinfektioner.
Så det är alltså inte p-pillren som orsakar urinvägsinfektionerna utan de ändrade vanorna. Om man en gång haft en urinvägsinfektion är det viktigt att man är försiktig och sköter om sig noggrannt eftersom det tar ganska länge innan urinvägarna helt återhämtar sig. Det du kan göra är att dricka mycket för att hålla urinvägarna rena, och gärna sura eller syrliga drycker (lingon- eller tarnbärssaft är bra.) Likaså är det viktigt att gå och kissa direkt då man behöver, och inte hålla sig för länge. På apoteket och i naturkostaffärer brukar man även få köpa tranbärskapslar som kan hjälpa. Men det viktigaste man kan göra är att alltid alltid kissa och tvätta sig i underlivet efter samlag för att bakterierna inte skall få härja fritt. Man skall även undvika att bli sittande i en våt baddräkt på stranden, och inte bada i t.ex. badtunnor om man är väldigt känslig.
Så det du kan göra nu är att fundera över om du har ändrat vanor på något sätt, och om det finns någonting du kan göra för att vara extra rädd om dina urinvägar. Om man har haft väldigt många urinvägsinfektioner efter varann på en kort tid kan även läkaren överväga att skriva ut en medicin i "förebyggande syfte", för att urinvägarna skall få återhämta sig i lugn och ro.
Var rädd om dig!
Tessi