Flatlöss??
22.04.2017
Hej! Jag skulle behöva lite hjälp... Det kliar på mitt venusberg, jäkligt mycket emellanåt. Har googlat flatlöss men vet inte om det är det. Sov tillsammans med en kille för några månader sen men ja minns inte när klådan började. Men det e liksom bara på venusberget, området där håret slutar och börjar. Lite röda prickar har jag men det har jag alltid när jag har rakat mig. Tror inte det kliar onormalt mycket någon annanstans. Lite bättre med klådan när ja använder lösa trosor och byxor. Hur får jag reda på om det e flatlöss eller ej? Är dom isånafall lätta att få bukt med?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.04.2017
Hej,
Det är svårt att avgöra vad det är som kliar på basen av det du skriver. Men flatlöss kan vara orsaken. Flatlöss är inte speciellt ovanliga, och helt ofarliga även om klådan kan vara jobbig.
Jag tycker att du skall försöka undersöka dig noggrannt. Ibland kan man se själva flatlössen, eller deras ägg. Äggen ser ut som små ljusa/vita droppar som sitter fast precis vid roten på könshåret. Du kan också kontakta en preventivrådgivning och gå dit för att bli undersökt, de ser isåfall antagligen ganska lätt vad det är frågan om. Om det är flatlöss så finns det både tvättmedel och medel som smörjs på huden avsett för detta ändamål, det heter Prioderm och kan köpas på apoteket utan recept. Följ anvisningarna på paketet.
Men om du är osäker på vad det är så kanske det skulle vara bra att gå och bli undersökt, så undviker då att behandla dig för fel sak. Det låter dock ganska troligt, eftersom du inte har några andra synliga utslag.
Kram
Tessi