Fråga om munsår.
14.06.2020
Hej! Jag har munsår och är osäker på hur länge det är smittsamt. Jag vet att blåsorna smittar och att det smittar medans det pirrar och är rött innan och efter ett utbrott. men kan det smitta medans man inte har några symptom alls?
Tack på förhand. Nikita

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.06.2020
Hej.
Om munsåren beror på herpes så är de precis som du skriver allra mest smittosamma medan man har ett utbrott (d.v.s. blåsor eller sår) eller strax innan blåsorna dyker upp (då det pirrar och känns varmt). Då man inte har ett aktivt utbrott är risken mycket mindre att man smittar -  det kan med andra ord finnas en risk men den är betydligt mindre.
Det man skall komma ihåg är att munherpes är väldigt vanligt och många är bärare av viruset utan att veta om det själva. Det kan hända att man får en "aktiv" period - och sedan aldrig mer, eller också kan viruset bli aktivt med jämna mellanrum t.ex. i samband med stress.
Så länge du inte kysser eller ger oralsex till din partner medan du har en aktiv infektion (d.v.s. blåsor, sår eller andra känningar av din munherpes) så gör du det du kan för att skydda hen. Då du inte har symtom antas risken för smitta vara så låg att det är bara att leva vidare som normalt.
Kram
Tessi