Hjälp 2.0
05.06.2017
Hej igen.
Tack för ditt svar. Jag började gråta då jag läste det för att jag inte har kunnat prata me någon om det som hänt och det var jätte skönt att få stöd från något håll.
Jag är livrädd för att gå till läkaren med det här så jag tror jag väntar några dagar iallafall. Jag brukade ha svamp ganska ofta då jag var liten men jag tror inte det här är svamp. Hoppas på att det bara är lite irriterat som du sa.
Angående killen så vill jag helst undvika kontakt så mycket som möjligt. Lyckligtvis bor han nere i södra Finland och åkte tillbaks idag.
Men jag tror inte heller jag kommer anmäla för även om det inte är mitt fel som du skrev så var det jag som drack för mycket. Och även om jag var jätte full så stoppade jag ju det inte heller men jag tror inte att jag var i ett sånt skick att jag hade kunnat säga nej iallafall...
Hursomhelst jag vill bara tacka så jätte mycket. Ni på decibel har hjälpt mig flera gånger och det är jätte skönt att ni finns här då man behöver lite vägledning. Jag är nog jätte förvirrad men jag tror att jag får ta och berätta för mamma. Hon vet oftast vad man ska göra.
Tack <3 En idiot

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.06.2017
Hej.
Jag hoppas verkligen att du får hjälp från något håll med att diskutera det som hände. Alla sexuella övergrepp (om det är den benämningen man vill använda) lämnar INTE livslånga spår. Ibland blir det fel helt enkelt - precis som det kan bli med vad som helst. Men det måste vara upp till DIG vad du vill kalla det som hände, och vad du väljer att göra åt det.
Jag vet att det på olika håll i österbotten ordnas stödgrupper för tjejer som har varit med om sexuellt våld, där man får träffa andra som upplevt liknande saker och kan få stöd både av varandra och av utbildad personal. Du kan hålla upp ögonen efter en sån grupp om det känns som någonting du skulle vilja delta i. Vi brukar lägga upp information om olika grupper och evenemang under fliken "på gång" på vår startsida, så du kan följa med där.
Det är bra om du kan diskutera saken med din mamma, det är fint om ni har en sån relation där du kan vända dig till henne. Men var inte heller rädd för att ta kontakt med en psykolog eller ringa brottsofferjouren om det känns så. De finns där för dig. Och det finns vi också. Så det är bara att skriva in pånytt <3
Kram
Tessi