Kan inte komma
24.05.2023
Hejsan:) är en 16 årig flicka som inte kan komma av penetration på insidan av varken min pojkvän eller mig själv, även fast jag onanerar själv så går det inte. Är detta normalt?
Kan komma utan problem via klitoris.
Behöver hjälp, jag vill kunna komma av penetration på insidan (g-spot)

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.05.2023
Hej, och tack för din viktiga fråga!
Du kan vara alldeles lugn och helt sluta stressa över denna sak. Det är ytterst få, och då menar jag verkligen väldigt ovanligt att tjejer skulle komma enbart av penetration. Så du är helt normal.
Tyvärr får människor det ofta att låta som att det skulle vara "bättre" om man fick orgasm genom att stimulera g-punkten än av att stimulera klitoris, och genom t.ex. porrfilmer får man kanske uppfattningen on att det är så det går till och så det skall vara om man gör det "på riktigt". Men sanningen är den att din klitoris är en och samma, oavsett från vilket håll du petar på den - och att det helt enkelt är lättare att komma åt den från utsidan än från insidan (via g-punkten). I porrfilmer är det ofta så att tjejer onanerar genom att föra upp saker i slidan, vilket inte helt stämmer överens med verkligheten eftersom de flesta tjejer onanerar genom att smeka sig utanpå kroppen, d.v.s. på klitoris eller en kombination av båda två, men att komma enbart genom penetration är ovanligt - det är helt enkelt inte så majoriteten av tjejer fungerar.
Ett förslag är att antingen du själv eller din kille smeker din klitoris samtidigt som han är inuti dig, eller att han smeker dig på insidan samtidigt som du smeker utsidan. Kom ihåg att det inte finns några regler för i vilken ordning man måste göra saker då man har sex. Trots att han redan har penetrerat dig så innebär det inte att han måste fortsätta vara inuti dig tills han kommer utan ni kan ta paus med den aktiviteten och fokusera på din njutning emellan, och sedan fortsätta ha penetrativt sex.
Men om du vill försöka få orgasm utan att samtidigt med handen eller hjälpmedel hjälpa till så kan du försöka välja en ställning där man automatiskt kommer åt att stimulera klitoris samtidigt som han är inne i dig och stimulerar dig inifrån. T.ex. genom att du rider honom eller det som ofta fungerar ännu bättre, att du rider honom men att ni båda två sitter upp. I den ställningen brukar friktionen bli tillräckligt stor samtidigt som vinkeln inuti blir rätt för att stimulera g-punkten. Då kan du också själv bestämma takten och djupet. Om ni t.ex. har tillgång till att ha sex i en soffa så fungerar det bra, eller i sängen men gärna så att din kille har ryggstöd.
Försök alltså att slappna av och vara trygg i att din kropp fungerar precis som den ska. Det finns många myter om tjejers orgasm och detta att man skulle få orgasm av enbart att föra någonting in och ut i slidan är en av dem.
Kram,
Tessi