Könsjukdom i halsen
05.06.2018
hej jag har väldigt ont i halsen och det känns inte som förshylning för att jag har ingen snuva och det tar mer ont en vad det brukar jag har sugit av någon utan kondom är det möjligt att få en könsjukdom i halsen och om det går kan jag få det fixat utan att min mamma och pappa får reda på det tack! zara

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.06.2018
Hej.
Det är nog kanske mer sannolikt att det är en förkylning än att det är en könssjukdom, förkylningar kan ju komma vilken årstid som helst och alltid är det inte i samband med snuva. MEN givetvis finns det också en risk att det kan röra sig om en könssjukdom. Jag tycker ändå att det är safe att följa med ett tag.
OM det skulle röra sig om t.ex. klamydia i halsen (vilket trots allt är ganska ovanligt) så brukar det vara ganska osannolikt att man ändå för det vidare, och det brukar läka ut av sig själv.
Så sköt om din hals, ta värkmedicin och om halsen inte blir bättre eller om det blir helt olidligt så går du till hvc. Det vanliga är ju då att de testar för t.ex. angina - men du kan försöka nämna risken för en könssjukdom och då kan de testa dig även för det. Dina föräldrar behöver inte få veta någonting om saken.
Kram
Tessi