Könssjukdom? Svamp? Vad kan det vara?
27.04.2021
Hej! Får ibland väldigt konstiga besvär med mitt underliv. Det känns ibland som att jag fått urinvägsinfektion och springer på toaletten hela tiden, men det går om bara jag får sova eller dricka tranbärssaft. Andra besvär är också att det luktar väldigt starkt från underlivet och ibland får jag flytningar som ser ut som surmjölk, som också klumpar ihop sig. Tycker att dessa besvär börjat komma allt oftare, vad kan dessa symtom bero på? Borde jag testa mig för något?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.04.2021
Hej,
Först och främst skall du fundera över om det finns någon möjlighet att det skulle röra sig om en könssjukdom, d.v.s. har du haft oskyddat sex? Det spelar ingen roll fast det skulle vara länge sedan eftersom symtomen kan dyka upp först senare. OM du har haft oskyddat sex så kunde du börja med att kontakta preventivrådgivningen och be dem lägga remisser till provtagning.
Sedan kan man fundera på om dina symtom är närvarande hela tiden eller bara ibland? Märker du av symtomen mer t.ex. dagen efter att du haft sex? Det är i princip helt vanligt att man kan lukta annorlunda från underlivet dagen efter att man haft sex eftersom det alltid rör om det lite med bakterierna. Det kunde också förklara varför du känner av symtomen på urinvägsinfektion. Kom ihåg att alltid kissa och tvätta dig i underlivet efter att du haft sex så kan du slippa en del av problemen. Precis som du skriver så är det också bra att dricka mycket, och gärna sura (osötade) drycker.
Flytningarna som är tjocka eller gryniga kan vara ett tecken på svampinfektion, men de kan också vara en följd av att bakteriefloran är fel, Har du haft problem med klåda? Det är ofta ett symtom på svampinfektion att det kliar inuti slidan eller utanpå vid blygdläpparna.
Du kan välja att följa med situationen lite, tvätta dig (med bara vatten - inte tvål), och försöka låta underlivet andas på nätterna (d.v.s. sova utan trosor), eller också kan du kontakta preventivrådgivningen på din hemort och diskutera saken med dem. Tillsammans kan ni då diskutera och komma fram till om det borde kollas upp om du har en infektion eller om du skall gå till apoteket och köpa någon medicin som kunde hjälpa.
Kram,
Tessi