AIDS
08.12.2021
Hej! Jag tror det kan vara så att jag har fått AIDS och vet ej vad jag skall göra. AIDS är väll ändå inte så farligt? Google säger ju att jag ska dö men de tror jag väll inte att jag kan. DEETKLIAr.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
15.12.2021
Hej!
Varför tror du att du skulle ha fått AIDS?
AIDS förekommer sällan i vårt land. AIDS är en följdsjukdom till immunsjukdomen HIV som man får om man ej får behandling för sin HIV, detta sker först efter flera år med sjukdomen HIV. De flesta med HIV i Finland har behandling vilket betyder att de ALDRIG får AIDS. AIDS är vanligt i fattiga länder där man inte har råd eller tillgång till mediciner. De som tar medicin för sin HIV lever även som friska, då medicinerna gör att deras virus i blodet är så låga att de inte kan smitta. Man kan smittas av HIV via oskyddat samlag eller nålar, tex om man injicerar(tar sprutor) droger och lånar någons använda nål/spruta.
Har du funderingar och frågor om HIV/AIDS tycker jag du ska prata med din hälsovårdare på skolan, så du kan lugna dina tankar! Jag tror du inte behöver vara orolig!
Kram!
Malin