Herpes
19.12.2018
Hej
Jag undrar en sak, om man har herpes kan man göra någonting emot så att de inte smittar andra eller måste man alltid ha skyddat sex.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.12.2018
Hej.
Det är svårt att ge ett riktigt tydligt svar på din fråga av flera olika anledningar. För det första: är du säker på att det är herpes? Det finns flera olika könssjukdomar som kan ge symtom som påminner om herpes. För det andra så är herpes väldigt vanligt, och inte alls alla har symtom av det.
Herpes är ett virus, som smittar genom oralt, vaginalt och analt samlag. Könsherpes smittar lättare från man till kvinna än tvärtom. Oftast brukar det första "utbrottet" vara svårast, och det är omöjligt att på förhand säga om infektionen kommer att aktiveras många gånger eller om det sker bara en gång. Men själva viruset försvinner inte ur kroppen utan blir kvar resten av livet. Det innebär ändå inte att man alltid skulle ha problem av det.
Risken att smitta är störst då infektionen är aktiv, d.v.s. då man själv upplever problem av den. Så speciellt då är det viktigt att skydda sin partner genom att använda kondom. Hur stor risken är att smitta sin partner under de perioder som man inte har en aktiv infektion är inte lätt att veta. Det finns mediciner man kan äta för att göra en aktiv infektion lite lättare (symtomen lättare och kortare) och dessa mediciner kan även minska risken att smitta sin partner. Tyvärr är inte heller kondomen ett helt 100% skydd, eftersom kondomen inte alltid täcker hela det området där herpesinfektionen kan förekomma.
Så det trista svaret på din fråga är att kondom alltid är bra att använda för att skydda din partner. Om du har frågor angående herpes, eller vill utreda om det faktiskt är det du har, och om du behöver mediciner, så tycker jag att du skall tala med en läkare om saken. Boka då en tid på hvc.
Kram
Tessi