Herpes
28.01.2014
Hej. jag tror jag har herpes. jag ska och kolla det men jag vill veta vad man kan göra åt saken och om det är farligt på något vis. Tack

Ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna svarar
03.02.2014
Hej!
Kanske du varit och kollat redan? De berättade säkert där åt dig vad herpes innebär? Men vi kan dra det igen - ibland är det ju lite svårt att minnas vad de ritkigt sade där hos farbror doktorn, eftersom man var lite nervös ;)
Herpes i underlivet, genital herpes, är ett virus som smittar framförallt via sexuell kontakt (inte bara vaginalt samlag, utan där slemhinna möter slemhinna, som under munsex och analsex). Här är symptomen:
ömhet vid beröring
svullnad eller klåda
en svidande eller molande smärta
en känsla av att det är omväxlande kallt och varmt
blåsor och sår
rodnad hud
ont när man kissar.
Första gången herpes bryter ut kan man bli riktigt dålig med feber och svullna lymfkörtlar i ljumskarna.
MEN, eftersom långt ifrån alla smittade har symptom - och alltså inte vet om att de smittar - och eftersom man kan smitta under stora delar av livet (herpesviruset försvninner inte ur kroppen utan kan blomma upp igen och igen), så är den här könssjukdomen en av de som sprider sig väldans just nu. Säkert pga att det blivit allt vanligare att ge munsex. Det är nämligen så att vanlig munherpes blir till genital herpes om den smittar till underlivet.
Herpes är inte farligt, men kan vara väldigt irriterande och smärtsamt - speciellt som man kan få nya "anfall" av det flera gånger under livet.
Här kan du läsa mera om herpes! Men som sagt, de borde nog berätta mera åt dig på hvc och ge dig något som lindrar besvären.
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Sanna