Hiv smittad?
08.06.2019
Hej, dum som jag är såde hade jag oskyddat sex med en tjej jag träffade på en bar.
Jag undrar nu hur stor chansen är att jag skulle vara Hiv smittad. Hon berättade själv att hon inte bär på några som helst könssjukdomar eller liknande.
Ungefär 1 månad efter "händelsen" fick jag en förkylning, dock utan huvudvärk eller feber. Bara halsont och slem.
Men man kan aldrig vara nog försiktig.

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.06.2019
Hej.
Speciellt sannolikt är det knappast att du skulle ha smittats med hiv, men precis som du skriver så var det dumt gjort att ha sex utan kondom med en person du inte känner, och vars sexualvanor du inte känner till. Hon sade själv att hon inte har någon könssjukdom - men alltid har man inte några symtom trots att man kan vara smittad. (75% av alla med klamydia har inte några symtom.) Så tyvärr kan man inte alltid lite på det eftersom personen själv kanske inte vet om det heller - om inte hen nyligen har testat sig.
Jag tror inte att du har smittats med hiv, men jag tycker ändå att du skall gå och testa dig både för hiv och andra könssjukdomar bara för att vara på den säkra sidan. Dels för att du inte kan vara säker på att hon var frisk - och dels för att du i fortsättningen skall kunna vara säker på att du själv är det. (du kan inte med gott samvete säga åt nästa partner att du är frisk om du inte testar dig). Kontakta din hälsocentral och be dem lägga in remisser åt dig till proverna.
Kram
Tessi