HPV
21.09.2022
jag har en fråga. jag har hört att man kan få cellförändringar i livmoderhalsen även om man är oskuld och aldrig kysst eller rört nån annans könsorgan.
är det sant?
and man kan få det typ på gymmet om man sitter på gymstol efter att en annan person med viruset satt där?
scary

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.09.2022
Hej,
Du har helt rätt i att man kan få cellförändringar i slidan trots att man inte har haft sex eller varit intim med någon. De cellförändringar som kan uppstå till följd av HPV-viruset är inte den enda orsaken till cellförändringar, men en stor del av de cellförändringarna som man hittar skulle ha gått att undvika om personerna var vaccinerade. (Lite som att rökning inte är den enda orsaken till lungcancer men att ett stort antal av de fall av lungcancer som finns skulle ha gått att förebygga genom att personen inte skulle ha rökt.)
Men du behöver inte oroa dig över att bli smittad av HPV genom att sitta på en stol på gymmet för så lätt smittar det inte. Och om du inte ännu har varit sexuellt aktiv så är det inte för sent för dig att ta vaccinet. Börja då med att tala med din skolhälsovårdare eller ringa till preventivrådgivningen på din hemort.
Vaccinet mot HPV är alltså ingen garanti för att man inte skall få cellförändringar, men det förhindrar att cellförändringarna uppstår av HPV.
Kram,
Tessi