Hur lång tid?
05.02.2014
Jag fick för lite mer än en vecka sen kondylom på insidan av mina yttre blygdläppar. Min fråga är kommer det att bli fler? Och hur länge ungefär kommer det ta att dem går bort av sig själv o hur länge tills viruset är borta från min kropp? Och hur stor chans är det att jag kam få livmodercancer? Om jag äter mat som förstärker mitt immunförsvar kommer dem försvinna snbbare då? Ledsen tjej
kristiina annila

Barnmorskan och sexualrådgivaren Kristiina svarar
06.02.2014
Hejsan
Det är vankigt att det blir flera blåsor, särskilt om nån av dem går sönder. Ibland kan dom sprida mot ändtarmen också.
Likaväl kan det vara att inga fler kommer. Kondylom behöver behandlas. Du kan ta kontakt med din rådgivning/hvc för att få medicin, eller ifall ni i Sverige har nåt liknande Wartec på apoteket utan recept.
Det kan ta från nån dag till ett par veckor innan de försvinner. Oftast brukar inte yttre vårtor sprida sig inuti i slidan, men det kan hända.
Enbart de vårtor som finns på livmoderhalsen kan ge upphov till livmoderhalscancer, om man lämnar det oskött. Men, kondylom orsakas ju av HPV viruset, av vilka det finns typ 150 olika varianter, utav dom, så bara 1-2 är såna som kan utvecklas till cancer.
Viktigt vore nu, att besöka läkare för att ta cellprov från livmoderhalsen, dvs PAPA-prov, för att se att det inte spritt sig.
Blir man av viruset nån gång eller inte, vet man aldrig. Det kan hända, att vårtorna/symtomen försvinner, men viruset lämnar o bo i kroppen. Mat hjälper knappast men bra immunförsvar är ju annars bra till ha.
Mvh, barnmorska/sexualrådgivare Kristiina