kan de va kondylom?
08.12.2019
Jag har symptom på kondylom, borda jag göra nåt åt det? nånstans läst jag att de int e farligt och läker av sig själv, å nånstans att de nog kan leda till livmoderhalscancer.. Va ede bäst att ja gör?
Vill va på den säkra sidan å int få framkalla cancer eller nå, behöver jag fa ti gynekologen? Eller räcker det att jag gör något åt de hemma? Vad?
Vad exakt beror det på? Känns äckligt att läsa om att det som svider är ”könsvårtor”. Har jag gjort nå fel? Räddchey

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
10.12.2019
Hej.
Om du har symtom som tyder på kondylom, d.v.s. sveda, värk, klåda och/eller vårtor/prickar så tycker jag att det skulle vara bäst om du kollade upp saken. Ring då till preventivmottagningen och berätta problemet för dig så kan ni boka en tid för undersökning. Kondylom syns inte på några prover utan måste kollas upp.
Kondylom smittar genom oskyddat sex, så om du vet att du har haft oskyddat sex med någon så är det bäst att testa sig så kan man vara säker på att inte heller föra någonting vidare till nästa partner. Alla könssjukdomar ger inte symtom, och de kanske är de som inte ger några symtom alls som är farligast eftersom de ofta inte upptäcks. (Det förklarar ju också varför man lätt smittas - eftersom den personen inte nödvändigtvis är medveten om att hen har en smitta) Det finns också olika typer av kondylom, och då kan man nästan konstatera att OM det är det du har så har du tur som fick symtom av det och då kan följa upp saken.
Det finns behandling mot kondylom, som dock inte botar själva smittan utan endast de synliga vårtorna. Men symtomen av infektionen brukar gå över genom behandlingen. I vissa fall kan man få vårtor flera gånger - men i andra fall får man inte det. Hur som helst så lönar det sig att kolla upp saken - man kan inte ändra på det som redan har hänt utan bara på det man gör i fortsättningen.
Ring till preventivrådgivningen och boka tid.
Kram
Tessi