Klamydia?
24.01.2024
Hej! Haft oskyddat sex flertal gånger de senaste tiden med olika partners. Jag har börjat känna mig ovanligt trött och har huvudvärk och känns ibland som att jag gar feber och även blödit mellan mensen. Borde jag testa mig för klamydia? Men jag vågar verkligen inte testa mig någonstans, känns jätte pinsamt och vill inte att någon ska veta inte ens hälsovårdaren.
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
26.01.2024
Hej!
Du ska absolut testa dig för klamydia, rekommenderar dig att även testa för gonorréa. Test kan du köpa på apoteket om du vill, och är det positivt så står det precis hur du kan gå till väga sen för att få behandling. Kom ihåg, att vem du än träffar så har den personen tystnadsplikt! Allt du säger eller gör får den inte berätta åt någon. Du är även myndig vilket betyder att dina föräldrar heller inte har rätt att veta. Men nu är det super viktigt att du tar ett test, så du vet om du bär på något. Det är inte bara farligt för dig att gå runt och bära på en könssjukdom, du smittar också vidare till andra, alltså utsätter du andra för risker. Ta ett test från apoteket eller kontakta din egen hälsovårdscentral så lägger dem en remiss och så går du sedan till labben och testar dig. Om du studerar är det som sagt enklast att gå till hälsovårdaren. Kom också ihåg, att hälsovårdaren på din skola träffar så många dagligen som önskar testa sig, så för hen är det ett dagligt arbete, och det är också mycket ansvarsfullt att göra ett test, absolut inget att skämmas för!
Kram!
Malin