Klamydia genom hångel?
17.02.2014
Hånglade 4 år sedan med en tjej som jag sedan fick reda på att hade sugigt av en kille. några veckor efteråt hade hon fått klamydia dock inte av denna kille tydligen utan en annan,hon urinerade konstant och sa att det sved,sen käkade hon antibiotika och blev frisk. jag läste på nätet och de påstår att det inte är möjligt. men nu hade min flickvän fått en uringväggsinfektion ca 2 månader sedan och jag undrar är det så att jag kan ha haft utan symptom sjukdomen i dessa år och är jag steril nu??? vi har alltid andvänt kondom förutom när vi haft oral sex. väldigt orolig och stressar konstant över om jag borde ta ett test, det verkar onödigt och som det ennu till råkar sig skänner skolhälsovårdaren mig och min flickvänn o hennes föräldrar. jag vet att de har tystnadsplikt men det kan aldrig vara 100% pålitligt

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
17.02.2014
Hej!
För det första behöver du nog inte oroa dig för att du en gång i tiden blev smittad med klamydia av tjejen du hånglade med. Främst för att forskare ännu är väldigt orsäkra om klamydia alls kan smitta via munnen. Eventuellt vid oralsex, men knappast mun till mun, anser de. Och så skrev du ju att hon verkar ha fått smittan av en annan kille, inte den hon varit med före hon kysstes med dig. Dessutom är det fyra år sedan, det är en lång tid. Därför så tvivlar vi starkt på att du har klamydia - och ännu starkare på att du skulle ha blivit steril av det. För en infektion tex i en testikel som skulle leda till ärrbildning och därför nedsatt fertilitet eller sterilitet skulle du definitivt ha märkt av - värk i testikeln, feber och flytningar från urinröret.
Men vi förstår ändå att du oroar dig och att oroa sig är jobbigt - och så onödigt när man ju ändå skulle kunna få reda på fakta bara man vågade gå och testa sig. Att testa sig hör nog också lika mycket till ansvaret som följer med sexlivet, på samma sätt som att är man stor nog att ha sex så är man stor nog att köpa kondomer och graviditetstest. Så gå till HVC och be om en remiss i infoluckan till labbet, så tar de klamydia-test på dig där. Troligen handlar det om åtminstone ett urinprov. De har tystnadsplikt där på så sätt att om du verkligen skulle ha klamydia, så är du enligt smittskyddslagen skyldig att meddela alla du haft någon form av sex med det senaste året. Men de berättar inget åt tex dina föräldrar.
Vi skulle nog inte heller vara oroliga för att det är du som orsakat din flickväns urinvägsinfektion. Uringvägsinfektion kommer sig av att bakterier tar sig upp via det korta urinröret och skapar en infektion antingen i röret eller i urinblåsan eller bådeoch. En del tjejer har helt enkelt bara tendens att få det och kan då få det helt utan att ha haft sex. Andra igen kan nog få det av sex, men då för att det under sexet kommit in bakterier tex från smutsiga händer i urinöppningen. Hursomhelst har det inget att göra med klamydia.
Så gå och testa dig nu bara, det är det nog värt för att slippa oron!
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena