kondom eller ej
18.02.2015
Hej, Decibel
Jag har chattat i över ett år med en pojke som är 9 år äldre än mig... Det är ganska stor åldersskillnad mellan oss, det vet jag mkt väl. Vi älskar varandra jättemkt, han vill bli tillsammans med mig men jag vill inte riktigt då han är så pass mkt äldre.. Vi har skickat utmanande bilder till varandra och vi älskar verkligen varandra. Jag ska träffa hnm i april och vi kmr ha lite smått kul på en wc... Jag har sagt åt hnm att jag vill spara min oskuld tills jag är 18 så att det ska kännas helt rätt första gången. Han accepterar det och det är jättebra! Vi tänkte att vi ska gör oralsex på varandra istället. Så, ska han använda kondom då jag suger av hnm? Är inte det orättvist då det nt finns kondomer för flickor? Jag är säker på att han nt har ngn könssjukdom för jag har sett hans kuk så många gånger på snapchat och den är nt röd elr så. Hoppas att ni förstår vad jag menar. Han är helt pålitligt och skulle aldrig tvinga mig till ngt, jah känner hnm så pass bra, så var inte oroliga över hans ålder. Hejdå hejhej

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
24.02.2015
Kära hejhej
Vi har just varit omkring i skolorna och föreläst om just sånt här. Liselott som är "experten" på detta kommer att svara på din fråga på torsdagen, hoppas du ännu orkar vänta nån dag.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna
Hej!
Tillbaka från sportlovsledigt. Se, orsaken till att vi ungdomsinformatörer beslöt att det borde vara just Liselott och Tessi som svarar är att de både sammanställt ett infopaket som vi kallar Inte-okej-sex och Liselott är ut till nejdens högstadier och föreläser om det - eftersom det är så många unga som inte riktigt vet vilka regler som gäller när det kommer till sex, sexualitet och sexuella förhållanden. Vår sexualrådgivare-barnmorska Tessi kommer alltså också att läsa din fråga och delta i svaret och fylla på där det behövs.) Vi är superglada här att du skrev till oss, så att vi fick chansen att ge dig en massa livsviktig info som du absolut behöver nu. Och vi håller alla tummar och tår att du verkligen lyssnar på oss nu och inte blir förbannad på oss - för vi kommer att säga saker som du troligen inte kommer att vilja höra alls.
För vännen, tyvärr måste vi berätta att din story innehåller många exempel på sexuella brott. Jo, vi förstår att du är kär och vi håller det i minnet hela tiden. Vi vill absolut inte skada dig eller göra dig ledsen, men det hör också till vårt jobb att försöka skydda dig. Men vet du, ser man helt och hållet objektivt på detaljerna du berättar, ser på dem utgående från vad Finlands lag säger, så ser det verkligt illa ut. Vi ska förklara en lag i gången.
Den viktigaste lagen för vår sexualitet är att vi alla har sexuell självbestämmanderätt, vilket betyder att från den sekund vi föds får ingen göra något åt våra kroppar på ett sexuellt sett som vi inte är helt och hållet mer på. MEN, först när vi fyller 16 år, så når vi den så kallade sexuella myndighetsåldern. Först då får vi egentligen börja göra vad vi vill med våra kroppar sexuellt sett. Den här "åldersgränsen" är mera känd som att vi blir byxmyndiga och att det faktiskt är först då som vi enligt lagen får ha sex med en annan person. MEN igen, sex är inte bara ett traditionellt vaginalt samlag, alltså snoppen-i-slidan-in-och-ut, utan till sex räknas enligt lagen även bland annat oralsex och analsex. Med andra ord skulle du enligt lagen alltså inte ännu få suga av den här killen.
Den här lagen finns till av två huvudsakliga anledningar. Den ena är att en ung människa inte ska göra något sexuellt sett som hen inte är redo för och som därför kan skada hen. Det här gäller både fysiskt och psykiskt. Fysiskt räcker det inte med att man ska ha fått mens och bröst för att man ska vara kroppsligen mogen, utan det är massor som ska hinna utvecklas inuti som inte direkt syns utanpå för att man över huvudtaget ska vara kapabel att ha njutningsfyllt sex. Psykiskt är det mycket, mycket mer som ska hinna hända. När jag föreläser för högstadie-elever brukar jag ta att flytta hemifrån som exempel. En 13-åring skulle nog överleva att bo ensam, men skulle klara av att flytta hemifrån mycket bättre om hen var 16, 18 eller 21 när hen gjorde det. Visst, psykisk mognad är något väldigt individuellt, men lagen drar alla över en kam för att kunna hantera då när det går väldigt fel eller någon är väldigt ung.
Den andra orsaken till den här lagen är att försöka skydda unga och barn från att bli sexuellt utnyttjade av vuxna. Hit hör allt sexuellt: allt från sensuella pussar och flirt till nakenbilder till alla typer av sex - ett sexuellt förhållande, en sexuell relation alltså. Klart fall när det gäller typ en vuxen och en 9-åring - men den här lagen försöker även skydda de som närmar sig 16 år. Av den orsaken att en ung person KAN vara förhållandevis lätt för en vuxen att manipulera, övertala, tjata på, utnyttja, hota, tvinga, utpressa, locka och pocka, väcka förälskelse hos och genom de känslorna utnyttja den unga osv. En ung person har inte nödvändigtvis den mognad och den livserfarenhet för att exempelvis kunna se igenom manipulation eller kunna försvara sig. Visst, igen, alla är olika, men lagen måste dra alla över en kam. Varje fall bedöms nog individuellt, så om exempelvis två 15-åringar har sex med varandra så görs det oftast inte så stort väsen av det. Men det beror då också på att en av de avgörande sakerna i den här saken är just skillnaden i utveckling och mognad. Ju större skillnad, desto grövre anses brottet.
Det här hör till en av de mest grundläggande "reglerna" i den västerländska moralen och etiken - en vuxen ska inte ha ett sexuellt förhållande med ett barn. Det är därför det chockerat skvallras och protesterande höjs på ögonbrynen även här i Österbotten om par när åldersskillnaden är stor och den ena ännu är under 20. Det är därför det funderas om det är något "fel" på den äldre som inte kan hålla sig till personer i sin egen ålder. Vännen, han du chattar med är 9 år äldre än dig och du räknas som ett barn ännu. Redan bara att han flirtar med dig är ett brott: sexuellt utnyttjande av barn.
Jo, så är det - och nej, det spelar ingen roll hur villig du är eller hur mycket du älskar honom. Det blir inte mera korrekt av att du är med på noterna och vill det här själv. Han begår fortfarande ett brott mot dig.
Sedan är det lagen om barnpornografiskt material. En bild som är sexuellt antydande och som kan tänkas föreställa en person som är under 18 år gammal (man behöver alltså inte ens veta exakt) räknas enligt lagen som barnpornografiskt material. Nu vet vi ju inte exakt vad du menar med utmanande, men kan de av allmänheten anses vara sexuellt antydande, så räknas de. Bilder på hans snopp är DEFINITIVT sexuellt antydande, så har du tagit motsvarande bilder av din kropp räknas de absolut som sexuellt antydande - och ja, även om du tex behållit BH och trosor på men lite bara stått i en sexig posé, så räknas de. Lagen säger att man inte får skapa, inneha eller sprida barnpornografiskt material. Om han har tagit emot en sådan här bild av dig så blev han omedelbart en brottsling. Om han skickar bilder på sin snopp åt dig, så räknas det enligt ovanstående som sexuell kränkning av barn. Han får enligt lagen inte skicka sådana bilder åt ett barn, det är ett brott. Och du är inte sexuellt myndig ännu, du borde inte ha tagit dem.
Han får inte heller visa bilderna på dig åt någon annan eller skicka dem åt någon annan. Nej, vi vet inte om han gjort det - men du kan inte vara 100% säker på att han INTE gjort det. Du kan inte garantera att han inte visat för kompisar, eller i värsta fall att han sålt dem vidare eller delat dem på de tusentals olika hemliga forum som finns i världen för barnpornografiska bilder. DU VET INTE. Det spelar ingen roll hur ärlig han verkar, det spelar ingen roll vad han lovar dyrt och heligt, du kan inte vara säker.
Vet du, du kan inte ens vara 100% säker på att du är den enda tjej han chattar med, den enda han har ett sexuellt förhållande med över nätet, den enda han byter nakenbilder med, den enda han säger att han älskar, den enda han planerar att träffa på ett vessa för att bli avsugen av. Det finns en del män i världen (och några kvinnor också) som är väldigt duktiga på att lyckas få framförallt  unga tjejer (men även unga killar) att bli kära i dem och så småningom ge dem sex i någon form. De har utvecklat den här processen till en hel vetenskap och ligger ofta före myndigheterna i allt från kryphål i lagarna till modern teknik. Men nu finns det även en lag för det här fenomenet, som kallas "grooming". Du kan sedan läsa mer om det här på vår sida om just Grooming eller googla mera. Han kanske verkar helt ärlig, verkar vara den han är på riktigt (eller är han???) så är det ändå grooming han håller på med! Han har kontakt med dig i syfte att få sex nu. Han kanske är skicklig på att få det att verka som äkta kärlek, men lagen skulle bedöma hans handlingar som grooming, vilket är straffbart. Även försök är straffbara.
Så ja, vi vet att du är kär. Ja, han verkar säkert helt seriös och han kan mycket möjligt vara kär i dig också. Men det betyder inte att det är rätt. Jo, vi vet om andra som varit i likadana situationer som dig. Men igen, det betyder inte att det är rätt. Inte ens fastän ingen någonsin skulle ha berättat åt honom heller att han inte får göra som han gör nu och ha ett sexuellt förhållande med en så pass mycket yngre tjej, så blir det mera rätt. Han ÄR vuxen och borde veta de här sakerna. Han borde veta att han gör fel nu - men väljer kanske att göra det ändå, mot bättre vetande. Du är ung, så du har kanske - troligen - inte hört de här lagarna, reglerna och förklaringarna ännu. De ingår nog i grundskolans sexualundervisning, men som känt är så finns det vissa brister i sexualundervisningen i vissa österbottniska skolor (och på många andra håll både i Finland och Norden). Du kanske inte visste att det du och han gör är fel. Men nu vet du.
Så nu befinner du dig säkert i en svår situation. Du är kär - klart att du då vill tro det bästa om honom, klart att du då vill fortsätta ha kontakt med honom och klart att du då vill träffa honom. Det här är stora och jobbiga känslor. Som sagt, vi kan också förstå ifall du är arg på oss nu, "kill the messenger". Men vännen, du ska ändå inte behöva gå igenom alla känslor själv. Det finns massor av folk som kan stöda dig och lyssna utan att döma och fundera på vad och hur du kan göra i fortsättningen nu. Gå exempelvis och tala med din kurator i skolan. Din story kommer inte att vara den första av sitt slag hon hör, och hon kommer att veta vad som borde göras nu.Hon kommer att stå på din sida. Det finns många andra vuxna du kan få stöd och hjälp av också, som en förälder, en favoritlärare, en skolhälsovårdare... Tala med NÅGON! Lova!!!
Vi skulle rekommendera att du gör en polisanmälan. Det är vad man gör när någon gjort ett brott. Även när det är någon man känner. Och även närman själv är inblandad. Jo, vi fattar att det asbolut inte är ett lätt val och att du är rädd att mista honom, mista hans kärlek, mista hans uppmärksamhet - eller kanske att han ska bli arg på dig... Men ifall du inte är den enda tjej han leker med? Och du har rätt till upprättelse!
Du ska INTE träffa honom. Du ska framförallt under inga som helst omständigheter ge honom munsex på ett WC någonstans!!! Farmförallt för att du är värd så himla mycket mera än så, en så himla mycket bättre början på ditt sexliv. Skulle du välja att gå emot vårt råd, så natuuuuurligtvis ska han använda kondom, det är det absolut minsta. Men snälla, du borde inte träffa honom. Okej, sedan när du är 16 är du sexuellt myndig och gör dina egna val. Men inte ännu. Oavsett ålder så önskar vi alla unga att tänka med hjärnan och inte med hjärtat eller underlivet. Alla kan bli kära och alla är kåta, men ändå använda förståndet.
Så snälla söta rara, ta hand om dig nu. Du är för värdefull för att leka med. Och gå och tala med någon, okej?
Stooooooooooooooooooooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaam
hälsar ungdomsinformatören och sexualrådgivaren-hälsovårdaren Tessi