Kondylom + Herpes
23.07.2015
Hej, jag har några grejer som jag skulle behöva få svar på, har fått olika svar från olika personer som ska kunna sånt här så vet inte vad jag ska tro. Min första fråga handlar om kondylom. Jag hade kondylom för 4 eller 5 år sedan, jag hade en vårta som togs bort kirurgiskt. Efter det har jag inte haft några besvär eller vårtor alls. Nu träffar jag en kille som harvarit hos en doktor och bränt bort två vårtor som doktor sa var kondylom men grejen e att killen har haft vårtorna i ca 10 år så kan det verkligen vara kondylom han har? Kan han smitta mig om han ger mig oralsex eller vanliga kyssar? Tänker ifall han har det i saliven?
Min nästa fråga handlar om munherpes. Killen jag träffar har munherpes så han får munsår ibland och jag undrar om han kan smitta mig även när han inte har några sår? Om han redan skulle ha smittat mig, borde jag fått symptom redan eller kan det komma senare? Vi har träffats sedan januari detta år.
Tacksam för snabbt svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Jenny svarar
05.08.2015
Hej!
Jag har skickat din fråga till en expert, så svaret är på kommande. Tyvärr har vi mindre personal på sommaren, så svaret kan dröja lite längre än vanligt...
Med vänlig hälsning, ungdomsinformatören Jenny
Hej.
Beklagar verkligen att du fått vänta så länge på ett svar. Men nu är jag tillbaka på jobb och skall försöka svara på dina frågor. Om du själv har haft kondylom för 4-5 år sedan så har du det fortfarande. Kondylom är ett virus som, efter att man fått smittan, finns kvar i kroppen. Dock innebär inte alltid smittan att man får vårtor. Man kan alltså få smittan och trots det aldrig få vårtor, eller så kan det hända att man får vårtor en gång, som du, och sedan aldrig får dem pånytt. För andra kan vårtorna komma tillbaka efter ett tag. Det egna immunförsvaret spelar åtminstone en viss roll i hur kroppen hanterar detta virus och hur vårtorna uppträder.
Oftast brukar vårtorna försvinna av sig själv med tiden, det rör sig om år, inte veckor. I vissa fall upp till 5 år. Så det är inte alls omöjligt att din pojkvän kunde ha haft vårtorna i 10 år, även om det ju nog är sällsynt att de finns kvar så länge. Men om vårtorna orsakar problem, t.ex. klåda eller sveda, eller om man bara rent kosmetiskt tycker illa om dem så kan man behandlas för att slippa dem och då bokar man helt enkelt tid till en läkare som antingen med frysbehandling, laser eller kirurgiskt tar bort vårtorna. Det finns även olika salvor som man kan pensla på vårtorna för att de skall försvinna, då varierar behandlingstiden lite beroende på vilken salva det är frågan om.
Så med andra ord behöver du inte vara orolig att din pojkvän skall smitta dig med kondylom, eftersom du redan har viruset i kroppen. Och genom kyssar eller oralsex smittar inte denna form av humant papilloma virus - till skillnad från herpes.
Även herpes är ett virus som man får en gång - och sedan finns det kvar i kroppen. Herpes smittar inte genom kyssar/oralsex om han inte just då har munsår. Men herpes är jättevanligt, och många som bär på viruset vet inte ens om det. Det är samma sak som med kondylom att hos vissa blommar viruset upp med jämna mellanrum, och vissa märker av det en gång och sedan aldrig mer. Det är därför svårt att säga om du redan lan tänkas bära på viruset eller inte. Men såvida han inte har blåsor i munnen så är det bara att hångla på.
Ha en skön fortsättning på sommaren!
Kram
Tessi