könssjukdom?
26.10.2013
Jag och min pojkvän hade oskyddat sex för några veckor sedan, och nu har jag börjat fundera om jag kan ha fått en könssjukdom. Jag har flytningar nästan varje dag och ofta är de brunt. Är det symptom på könssjukdom? Jag är väldigt orolig.. hjälp

Ungdomsinformatören Lena svarar
29.10.2013
Hej hjälp!
Hmm, det är svårt att säga med säkerhet ifall du blivit smittad med något eller inte utan labbprover. När det gäller könssjukdomar är det ju tyvärr så att många som smittats med någon inte har några symptom alls och vet därför inte om att de kan smitta vidare. Men "symptomen" du beskriver låter inte direkt som någon könssjukdom utan kan ha helt naturliga förklaringar.
Rödaktiga flytningar kan man få av flera anledningar. Jo, de kan tyda på en infektion/könssjukdom, men då brukar man oftast också ha andra symptom, som starkt illaluktande, gryniga eller missfärgade flytningar, kliande, svidande eller irriterad hud osv. Har du haft något sådant?
Mer sannolikt är det nog att bloddropparna i flytningarna antingen kommer från att du fått något litet sår inuti slidan tex under sex. Använder du p-piller? Isf kan det också hända att hormonerna i p-pillren påverkar så att du fått mellanblödningar.
Också utan att man använder p-piller kan man ha bruna flytningar nu som då. Speciellt under ägglossningen kan det blöda lite. Och om du inte har andra symptom så kan det alltså helt enkelt vara en vanlig mellanblödning.
Men vi råder dig att följa med och se om flytningarna inte avtar eller om det händer fler gånger. Får du andra krämpor också, ska du gå och kolla upp dig.
Hälsar Ungdomsinformatören Lena (på basen av barnmorskornas tidigare svar om könssjukdomar och bruna flytningar.)