Könssjukdom?
25.06.2023
Jag har aldrig haft sex med någon annan, men har testat att pulla mig själv. Glömde dock att tvätta händerna senaste gången som var tidigare idag. Såg sen att jag hade massa smuts på fingret och det kliade lite i vaginan efteråt. Är rädd att jag kanske får en könssjukdom men undrar om man kan få det bara sådär av fingrarna. Har inte haft kontakt med någon könssjukdom med händerna men är rädd att få det. Så min fråga är om man kan få en könssjukdom om man fingrar sig själv utan att tvätta händerna innan. Rädd för könssjukdom

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
26.06.2023
Hej,
Det är nog väldigt osannolikt att du skulle få det. De flesta könssjukdomar eller sjukdomsalstrande bakterier/virus överlever inte speciellt länge på torra ytor, så även om en bärare till en könssjukdom skulle ha rört vid t.ex. ett dörrhandtag som du senare rör vid så är det osannolikt att könssjukdomen skulle smitta på det sättet.
Så anledningen till att det kliade efteråt var antagligen bara en tillfällighet, eller så på grund av att annat smuts fördes in i slidan så att den tillfälligt blev irriterad. Du kan ju försöka tvätta händerna innan du onanerar i fortsättningen men kanske det kan vara en tröst att inte heller penisar eller partners fingrar alltid är helt rena eller fria från smuts då de förs in och slidan är ganska bra på att rengöra sig själv efteråt.
Ingen stress!
Kram,
Tessi