munherpes
23.09.2014
Hej jag har haft munherpes ett antal gånger och har haft en flickvän fö 2 år sedan vi hade aldrig samlag/munsex eller liknande bara hångel osv men hur har jag fått munherpes? Och hur ska jag undvika att jag inte får det till könsorganet? Jagmenar man rör ju ibland på blåsan/skorvet och sen kanske det kliar där nere och plötsligt kan man ha herpes i underlivet! Går det på nått sett att få bort det helt eller kan man bara förhindra blåsorna med salva som jag har fått från läkaren? Och om det kommer till underlivet skall man då gå till en läkare genast eller?
Taaack!
nd6fhdj

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.09.2014
Hej.
Herpes orsakas av ett virus som är jättevanligt, det sägs att tre av fem vuxna bär på viruset. Men eftersom inte alla får blåsor så vet inte alla om det. Det kan hända att du smittades av din flickvän för två år sedan, eller så kan du ha blivit smittad redan tidigare om du pussats med någon.
Precis som med alla andra smittor är det viktigt med god hygien. Jag tror inte att risken är jättestor att du skulle smitta dig själv från mun till underliv av att skrapa lite här och lite där - men det är ju onödigt att utmana ödet. Så försök att tvätta händerna ofta och undvika att pilla på blåsorna/skorvarna vid munnen.
Herpesviruset går inte bort utan stannar i kroppen så länge man lever, men det betyder ju inte att man alltid kommer att ha besvär av det. Vissa får aldrig något "utbrott" medan andra för blåsor flera gånger. Hos vissa personer är det vanligt att blåsorna dyker upp t.ex. då de är förkylda eller väldigt stressade. Salvan som du fått av din läkare kan inte bota infektionen, men den kan snabba på förloppet eller dämpa symtomen så att man får mindre besvär.
Herpesinfektionen är smittsam då du har blåsor eller skorvar, men inte under de "lugna" perioderna då du inte märker infektionen. Så det du skall undvika är att kyssas eller ha munsex då du har blåsor eller tecken på infektion, men under de perioder då du inte har blåsor är det fritt fram. På detta sätt kan du undvika att smitta din flickvän, och på så sätt också undvika att det smittas till ditt underliv. Om man märker av blåsor i underlivet är det nog bra att visa upp dem för en läkare så att hen kan ta ställning till rätt behandling.
Hälsningar
Tessi