Sex
06.06.2025
Kan jag få mer information om sex och hur det fungerar och hur hittar mannen rätt hål när det finns tre hål att välja på och hur gör man ett sugmärke Skickar ofta in frågor

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.06.2025
Hej,
Det är nog ingen lätt fråga du ställer :) Jag vet inte riktigt vilken information det är du vill ha och ämnet är väldigt brett. Sådär i största allmänhet kan man säkert konstatera att sex är lite olika för alla människor, men att det är meningen att sex skall vara en positiv sak som känns bra både i huvudet och kroppen för alla inblandade - så det viktigaste då man har sex med en partner är att man kan vara öppna och kommunicera med varandra om vad som känns bra, vad man vill göra och vad man inte vill göra.
Det är bra om man har en partner som man tycker om, och där man litar på varandra och vill varandra väl. Vem som helst kan ju ha sex med vem som helst - men det är oftast en bättre upplevelse om det sker mellan personer som bryr sig om varandra. Då kan man bekanta sig med varandras kroppar stegvis på ett sätt som känns naturligt. T.ex. så att man börjar med att kyssas och hålla om varandra, sedan går vidare till att smeka varandra utanpå kläderna - sedan innanför kläderna osv osv. Det är jätteviktigt att man inte har bråttom utan att båda två känner att saker går framåt i en lämplig takt. Om man är osäker på om den andra vill så måste man alltid fråga. På det sättet undviker man att gå över någon annans gränser. På biblioteket kan du hitta många bra böcker som handlar om ämnet, men jag hoppas att du först och främst tänker på att sex alltid skall ske med en person som respekterar dig och där ni tillsammans skapar de regler som passar för er.
Du frågar hur killen skall hitta rätt hål, men det är faktiskt inte alls svårt. Det är sant att tjejen har tre hål, urinröret, slidan och ändtarmsöppningen. Men urinröret är så litet att det inte finns någon chans att komma in där, och en rumpa har ju killen själv också så den känner han nog igen. Så då är det bara slidöppningen som återstår.
Sugmärken uppstår genom att man suger - precis som det låter. Så då man t.ex. kysser någon på halsen där huden är tunn och blodkärlen ytliga, och man samtidigt suger på huden. Då bildas det ett undertryck som gör att de ytliga blodkärlen brister och det blir ett märke. Sugmärken är också någonting som kräver samtycke om de görs avsiktligt, eftersom inte alla vill att de skall synas. Ibland kan de uppstå i misstag, och då kan man kanske inte hjälpa det men om det är någonting man planerar så skall man be om lov.
Om någonting känns oklart är det bara att fråga.
Kram,
Tessi