Svettis
11.12.2024
Hej decibel! Jag har stooora problem, ja tycker att jag hela tiden känner en äcklig ”svett” lukt från ryggen. Jag är väldigt rädd att lukta illa och duschar vaejw dag använder deo och parfym, men ändå så stinker min rygg när jag kommer fram till skolan. Jag cyklar till skolan och har en lång bit så hinner få upp värmen men väl i skolan märker jag hur hela ryggen är blöt och jag börjar känna en hemsk stank. Ingen annan har sagt åt mig att jag stinker men jag känner verkligen av det. Ett annat av mina problem är att jag svettas väldigt mycket i underlivet/har kraftiga flytningar. Jag kan tex inte använda ljusa byxor eftersom jag får fläckar som ser ut som att jag kissat på mej.
Hjälp decibel ja måste få detta fixat Svettis

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.12.2024
Hej,
Jag förstår att du upplever det som ett problem att du svettas mycket och att du själv lider av att du luktar, även om inte någon annan har kommenterat det. svettningen i sig kanske det inte går att göra så mycket åt, eventuellt kunde du testa med deodoranter som man kan köpa från apoteket (t.ex. "Absolut Torr"). Men jag vet ingenting om hur bra den fungerar på ryggen. Kanske är det värt ett försök iallafall. Följ anvisningarna som finns på förpackningen och följ med hur din hud reagerar på den eftersom den ibland kan orsaka irritation i huden.
En annan faktor som du kan vara uppmärksam på är dina kläder. Dels börjar vissa tyger lättare lukta svett än andra, och även om man tvätter dem så har de en tendens att snabbt börja lukta igen. Detta gäller ju framför allt kläder av syntetmaterial. Med tanke på det du skriver om att du duschar alla dagar och använder deodorant så har jag svårt att tro att svettlukten skulle sitta i huden eftersom du borde vara för nytvättad för det, så fundera lite över dina kläder och om de kan ha någon del i det. Jag förstår ju att det inte känns så lockande men ett alternativ kunde vara att du kollade upp hur lång tid det tar efter att du kommer till skolan och innan den värsta "svettningen" kommer igång, om du då skulle starta lite tidigare och ha med dig torra kläder som du kan byta till då du har "svettats klart". Om du använder ryggsäck så kan det eventuellt också förklara varför det är specifikt om ryggen du svettas, så kanske det kunde hjälpa om du hade väskan på pakethållaren istället för på ryggen?
Underlivet svettas förstås på samma sätt som resten av kroppen, men om flytningarna är så kraftiga att de orsakar fläckar på dina byxor så låter det som att någonting är lite fel. Det kan vara så enkelt att bakteriefloran i underlivet är fel eller att slemhinnorna är torra och därför måste producera mer flytningar för att försöka kompensera. Kom ihåg att aldrig tvätta dig med tvål i underlivet utan enbart med vatten (inte heller tvål som säger sig vara pH-neutral eller "anpassad" för underlivet eftersom även dessa kan torka ut och orsaka kraftigare flytningar.) Försök att sova utan kläder på underkroppen och att då du är hemma gå i luftiga kläder så att det inte hela tiden är någonting som ligger mot underlivet. Även då det kommer till trosor är det bättre att använda trosor av bomull än av syntetmaterial. Om du upplever att problemet inte blir bättre eller om det förvärras så tycker jag att du skall ta upp saken med din skolhälsovårdare.
Kram,
Tessi